Франкфуртер алгемајне цајтунг: Екстремно десничарски слогани и рехабилитацијата на усташкиот режим сред Загреб

Германскиот весник „Франкфуртер алгемајне цајтунг“ (FAZ) објави критички напис за концертот на Марко Перковиќ Томпсон, во кој се предупредува на присуството на крајнодесничарски слогани и рехабилитацијата на усташкиот режим сред Загреб, пред стотици илјади луѓе.

Под насловот „Десничарски слогани на најголемата хрватска сцена“, авторот Михаел Мартенс пишува дека концертот на Томпсон одржан во саботата на загрепскиот хиподром бил повеќе од музички настан, тој бил огледало на длабоко вкоренетите историски контроверзии и општествени поделби во Хрватска.

Најголемиот концерт во хрватската историја

Според организаторите, концертот привлекол повеќе од 500.000 луѓе, иако е можно бројот да бил помал. Во секој случај, тоа е најголемиот концерт во хрватската историја, а авторот на FAZ забележува дека, ако се исклучат бесплатните настани, тоа е еден од најголемите концерти во европската историја.

Мартенс потсетува дека најпознатата песна на Томпсон „Бојна Чавоглаве“ започнува со извикот „За дом спремни“, што беше официјален слоган на усташкиот режим на Анте Павелиќ, сојузник на Хитлер на Балканот за време на Втората светска војна.

На концерт во Загреб, според FAZ, стотици илјади луѓе одговориле со „спремни“ на извикот на Перковиќ, што авторот го споредува со „хрватската верзија на Хајл Хитлер“.

Во текстот се наведува дека речиси 500.000 луѓе биле убиени во петгодишниот терор на НДХ, вклучувајќи повеќе од 300.000 Срби, но и Евреи, муслимани, Роми и Хрвати. Повеќе од 80.000 луѓе биле убиени само во логорот Јасеновац, кој FAZ го нарекува најголем логор на смртта што не го воделе Германците.

Томпсон и манипулацијата со историјата

FAZ потсетува на контрадикторните изјави на Томпсон за поздравот „За дом спремни“ и неговото тврдење дека овој слоган има постари корени. Сепак, авторот истакнува дека денес тоа не може да се одвои од фашистичкиот контекст од периодот 1941-1945, исто како што, на пример, изразот „Jedem das Seine“ (Секому според неговите заслуги) не може да се одвои од концентрациониот логор Бухенвалд.

Исто така, се укажува и на загрижувачките резултати од анкетата на Загребскиот институт за социјални истражувања, според кои една третина од младите луѓе во Хрватска веруваат дека НДХ само „ги штитела интересите на Хрватите“.

Томпсон, кој не давал интервјуа од 2019 година, одби да одговори на прашањето што мисли за Павелиќ, велејќи само: „Би го задржал тоа за себе“.

Авторот заклучува дека методот на Перковиќ е едноставен – да каже нешто двосмислено, потоа да тврди дека било погрешно разбрано или да негира дека го знае историскиот контекст на она што го кажува. На овој начин, тој ѝ остава на публиката да ја „заврши пораката“. Неговиот бизнис модел е ист со децении, користејќи ја својата репутација како патриот не само за да заработи пари, туку и за да го рехабилитира усташкиот режим.

Политичка и црковна поддршка

FAZ, исто така, ја критикува и политичката поддршка за Томпсон. Во текстот на FAZ се наведува дека премиерот Андреј Пленковиќ дошол на генералната проба и се фотографирал со пејачот, а дека биле присутни и министерот за внатрешни работи Давор Божиновиќ и министерот за одбрана, кои го нарекле концертот „прослава на единството и патриотизмот“.

Католичката црква, исто така, игра важна улога, пишува FAZ – пензиониран епископ ја прочитал молитвата од видео екран, иако самиот Перковиќ не е познат по својата посебна религиозност.

FAZ заклучува дека концертот на Томпсон продолжува да го поларизира хрватското општество. Додека стотици илјади луѓе го слават неговиот спој од кич, воена романса, католицизам и историски ревизионизам, речиси еднаков број граѓани решително го отфрлаат.

Зачлени се на нашиот е-билтен