Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Славој Жижек: Асанж е слободен, а дали сме ние?

Асанж не одлучи да го основа Викиликс и да ги разоткрие државните тајни за да внесе забава во неговиот живот. Тоа го направи затоа што не можеше поинаку. Поради оваа причина, насетувам дека тој е среќен човек, и покрај сите тешкотии што ги преживеа

Пишува: Славој ЖИЖЕК

Со години се борев заедно и за Џулијан Асанж и за него. Кога слушнав дека конечно е слободен, мојата прва мисла беше дека се враќа во свет кој изгледа – и е – многу полош од оној што го остави зад себе. Пандемиите, војните и широко распространетиот еколошки слом нè принудуваат да го поставиме големото прашање: Во која смисла ние, дишејќи го чистиот воздух надвор од затворот, сè уште сме слободни?

Дури и нашите дела на фикцијата се сѐ полоши. Новиот филм за деца Inside Out 2 го следи 13-годишната Рајли на почетокот на пубертетот. Нејзините персонифицирани емоции – радост, тага, страв, гнев, одвратност – создадоа нова преграда во нејзиниот ум наречен „Почувствувај се себеси“. Потоа доаѓаат четири нови емоции – анксиозност, завист, срам, збунетост – и доаѓа конфликт. Радоста мисли дека Рајли треба само да се фокусира на доброто време проведено во кампот, додека анксиозноста сака Рајли да добие место во тимот и да запознае нови пријатели. На крајот на краиштата, емоциите од првата и втората генерација учат да работат заедно за да го заштитат постојано променливото чувство за себе, оставајќи ги гледачите со тотално лажна идеја за човечката душа.

Во реалниот свет, овие внатрешни психички тензии често ескалираат до лудило. Многу подобар филм би ги прикажал емоциите на едно палестинско момче во урнатините на Газа, наместо на девојка од богатото предградие на Лос Анџелес. Наместо да работат заедно за да формираат стабилно јас, неговите конфликтни емоции би го турнале кон ментален слом и самоубиствени акти на насилство. Да се ​​потсетиме на одличниот опис на Г.К. Честертон:

„Војник опкружен со непријатели, ако сака да се пробие, мора да ја комбинира силната желба да живее со недостаток на грижа за умирање. Не смее само да се држи до животот, бидејќи тогаш ќе биде кукавица и ќе побегне. Не смее само да ја чека смртта, бидејќи тогаш ќе се самоубие и нема да избега. Тој мора да живее во духот на избезумената рамнодушност кон животот; тој мора да копнее за живот како за вода, а сепак да ја пие смртта како вино“.

Неодамнешниот документарен филм на украинскиот режисер Олег Сенцов, „Реално“, одлично ја доловува оваа комбинација на спротивности. Откако помина неколку години како политички затвореник во Русија, Сенцов отиде да се бори за украинската армија. Филмот се состои од 90-минутна снимка на GoPro од моменти кога тој не бил свесен дека камерата му е вклучена. Презентиран немонтирано, филмот ја доловува чудната мешавина на ужас и здодевност што го дефинира животот на фронтот.

Таквите дуалности се одвиваат низ целиот филм. Баналната бруталност на реалното е пробиена со магични моменти на она што најдобро може да се опише како бесмислено значење. Сенцов се присетува на моментот непосредно пред да започне снимањето во „Реално“: „Имаше еден војник со позивен знак Џони, ветеран од војната во Авганистан. Отишол да ги евакуира ранетите, но бил погоден. Тој успеа да оствари последен радио повик и само рече: „Џони се јавува. Јас сум мртов“. Тоа беше момент на автентичен метафизички апсурд.

Многу филмски критичари веруваат дека „Реално“ ја прикажува војната онаква каква што навистина е. Да беше тоа намерата на авторот, неговиот филм ќе беше само уште една пацифистичка химна на бесмислениот апсурд на војната. Иако Сенцов ја гледа бруталната бесмисленост на ситуацијата, тој фундаментално верува дека борбата за праведна кауза мора да продолжи. Отстранувајќи ја сета романса од хероизмот на бојното поле, „Реално“ покажува што значи вистинска храброст: прифаќање на мизеријата на воената борба, а не покривање со патетични фантазии.

Тоа е пораката што ни треба сега. Во случајот со Украина, пацифизмот беше искористен за да се оправда руската воена агресија. Оние кои се противат на поддршката на Западот за Украина велат: „Не смеете да му се спротивставите на окупаторот, бидејќи тогаш ќе станете како него“. Во Светата земја, пораката е слична, но известувањето на главните медиуми е фундаментално различно. Тоа е очигледен напор да се манипулира со нашата перцепција за она што се случува со цел да се ограничи емоционалното влијание. Додека Израелците беа убиени во „масакрот“, Палестинците се „пронајдени мртви“. Овие форми на „мека“ цензура го проникнуваат јавниот дискурс.

Колку луѓе забележаа дека на 20 јуни 2024 година, Израел ја усвои де факто анексијата на Западниот Брег, при што израелските одбранбени сили им ги предадоа овластувањата таму на „државните службеници пријателски настроени кон доселениците“? Палестинците добро ќе ја разберат иронијата на овој потег. Додека воената окупација подразбира одредена дистанца од Израел, оваа нова диспензација значи дека тие се интегрирани во израелскиот граѓански поредок – додуше на оној во кој доминираат шовинисти кои се обидуваат да ги исклучат.

Овие примери покажуваат зошто ни се потребни херои како Асанж. Тој го направи она што требаше да се направи и плати висока цена за тоа. Дојде време другите да ја продолжат работата што ја започна Асанж. Под „работа“ мислам не само работа туку и повик. Асанж не одлучи да го основа Викиликс и да ги разоткрие државните тајни за да внесе забава во неговиот живот. Тоа го направи затоа што не можеше поинаку. Поради оваа причина, наслутувам дека тој е среќен човек, и покрај сите тешкотии што ги преживеа.

Славој Жижек, професор по филозофија на Европската школа за постдипломски студии, е меѓународен директор на Институтот за хуманистички науки Биркбек на Универзитетот во Лондон. Текстот е дел од мрежата на „Проект синдикејт“. (Независен)

Треба да знаете
Moже да ве интересира