Во оваа земја, повеќе од 90% од новите автомобили се електрични: Како го направија тоа?

Норвешка стана светски лидер во транзицијата кон електрични возила. Имено, во 2025 година, повеќе од 93% од новите автомобили што се продаваат во земјата ќе бидат целосно електрични.

Електричните возила се речиси неизбежни на норвешките улици денес.

Иако Норвешка е позната по своите богати резерви на нафта и гас од Северното Море, оваа земја се позиционираше како светски лидер во транзицијата кон поеколошки транспорт.

Благодарение на сеопфатна политика на стимулации, вклучувајќи даночни олеснувања, пониски давачки, ослободувања од ДДВ и пристап до автобуски ленти, Норвешка е практично на работ на целосно елиминирање на продажбата на нови автомобили со мотори на фосилни горива.

Уделот на електрични возила во Осло надминува 40%

Во некои норвешки градови, околу една третина од автомобилите на улиците се целосно електрични, додека во Осло тој процент достигнува дури 40%.

Во главниот град, глетката на ред електрични возила на семафорите повеќе не е исклучок, туку правило.

„Промената се случи екстремно брзо и луѓето често не сфаќаат колку е всушност добра. Имаме потивки улици, почист воздух, а преминот кон електрични возила не беше финансиски товар за потрошувачите“, истакнува Кристина Бу, генерален секретар на Норвешката асоцијација на електрични возила (NEVA).

Продажбата на електрични возила скокна од помалку од 1% од пазарот во 2010 година на речиси 89% од вкупната продажба на автомобили во 2024 година. Во 2025 година, тој број веќе надминува 93%, според податоците од Норвешката администрација за јавни патишта.

Долгорочна политика, силна инфраструктура

Успехот на Норвешка во масовната електрификација на транспортот лежи во конзистентна, повеќегодишна национална стратегија.

Државниот секретар на Министерството за транспорт, Сесили Книбе Крогланд, истакнува дека клучот бил финансиските стимулации во комбинација со силна инфраструктура.

Покрај владините инвестиции во јавни станици за полнење, од кои сега има повеќе од 10.000 низ целата земја, многу домаќинства имаат можност да полнат електрични возила дома.

Исто така, норвешките возачи на електрични возила уживаат во бенефиции како што се попусти на патарини, даноци и паркирање, а недостатокот на силно лоби за автомобили ја направи промената уште полесна.

Исто така, загадувачките возила се оданочуваат сè повеќе и повеќе, што ги прави економски непрофитабилни.

Предизвици и критики

Сепак, овој успех не беше без контроверзии.

Критичарите истакнуваат дека субвенциите за електрични возила најмногу им користеле на побогатите граѓани, додека алтернативните форми на одржлив транспорт, како што се пешачењето и возењето велосипед, биле запоставени.

Исто така, постои одреден парадокс.

Иако Норвешка промовира зелена мобилност и планира да постигне климатска неутралност до 2030 година, голем дел од нејзиниот БДП сè уште доаѓа од извоз на фосилни горива.

Следни цели: Градски транспорт и тешки возила

Норвешка нема планови да престане.

До 2025 година, целта е сите градски автобуси да бидат електрични, а до крајот на деценијата 75% од товарниот сообраќај да користи обновливи извори на енергија.

„Сообраќајот е одговорен за околу 30% од емисиите во земјата. Ако сакаме сериозно да се бориме против климатските промени, мора да преземеме конкретни чекори“, вели Крогланд.

Зачлени се на нашиот е-билтен