Како скандинавците станаа едни од најбогатите: Тајната на норвешката економија и електричниот бум

Кога Втората светска војна остави зад себе гладни зими и руинирани докови, Норвешка беше северна маргина на Европа: земја на рибари, дрвосечачи и скромни поморски трговци чии годишни приходи едвај ги надминуваа оние на тогашната Југославија. Државниот буџет зависеше од цената на рибата и сушената трска, а младите Норвежани масовно емигрираа во САД барајќи подобра среќа.

На Боксинг‑деј 1969, нафтената платформа на Phillips Petroleum наидe на наоѓалиштето „Екофиск“. За неколку секунди на мерачите се исцрта црна крива што го смени текот на историјата. Веста дека под Северното Море лежат милијарди барели нафта го разгоре политичкиот консензус околу едно прашање: „Како да се погрижиме ова богатство да не нѐ уништи?“

Во следните години Осло ја создаде државната компанија Statoil (денешен Equinor), воведе високи концесиски такси и — најважно — ги постави темелите на суверениот фонд што денес вреди над 1,8 билиони долари. Рибарските пристаништа прераснаа во високотехнолошки нафтени бази, а приходите од „црното злато“ беа насочени кон образование, здравство и инфраструктура. Така, од најскромен аграрно‑поморски агол на континентот, Норвешка стана европски шампион по БДП‑по‑жител и — иронично — водечка сила во електричната мобилност.

Норвешката формула за богатство: од нафта до батерии – како Осло стана земја каде секој втор автомобил е на струја

Во земја со само 5,6 милиони жители, улиците се полни со електрични автомобили, а државниот фонд тежи повеќе од целата годишна продукција на Обединетото Кралство. За да ја сфатиме оваа „нордиска чудесна приказна“, мора да тргнеме од морското дно – од каде што Норвешка извлекува нафта и гас, но уште поважно, извлекува и урок за тоа како природното богатство се претвора во долгорочна благосостојба.

Од сурова нафта до финансиски перница
Од 1990‑тите па наваму, секој прилив од енергетскиот сектор се слева во државниот суверен фонд, денес вреден околу 19,7 билиони норвешки круни (околу 1,8 билиони USD) – најголемиот во светот. Законот строго налага владата годишно да троши најмногу 3 % од неговата вредност, правило што ја штити економијата од „холандска болест“ и од политички искушенија.

Богатство по глава жител – но и доверба во институциите
Резултатот е БДП по жител близок до 87 000 USD, еден од највисоките во светот, со силен систем на социјална заштита и ниска нееднаквост. Економскиот успех почива се поретко од нафта – политички консензус дека парите од ресурсите се чуваат за идните генерации.

Електрична револуција на четири тркала
Благодарение на агресивни даночни и царински ослободувања, 97 % од новорегистрираните автомобили во април 2025 беа целосно електрични, а годинава просекот е над 96 %. Во септември 2024 електричните возила за првпат го надминаа бројот на бензинци; денес, кога ќе застанете пред семафор во Осло, шансите се еден од два автомобили да биде без издувна цевка.

Како државата ја поттикна промената
Клучот лежи во принципот „загадувачот плаќа“. Фосилните возила се оптоварени со прогресивна акциза по тежина и емисија, додека електричните долго беа ослободени од 25 % ДДВ и од увозни давачки. Дури и кога дел од бенефициите почнаа да се намалуваат, мрежата од 10 000+ брзи полначи и бесплатниот влез во автобуски ленти го задржаа интересот на купувачите.

Евтина, чиста струја – и доверба дека нема да „заглавите“
Повеќе од 90 % од електричната енергија во Норвешка доаѓа од хидроцентрали, што ги прави полнењата не само евтини, туку и зелени. Власта вложи во пристапни полначи дури и во Лапонија, каде зимските температури паѓаат до –20 °C. Истражувањата покажуваат на овој начин, норвешките возачи добиваат илјадници круни годишна заштеда на гориво и одржување.

Од нафта кон иднина со нула емисии
Парадоксално, токму приходите од фосилните горива ја финансираат електричната транзиција. Сувeрениот фонд инвестира во обновливи извори ширум светот, а парламентот цели од 2025 ниеден нов автомобил да не емитира CO₂. Ако дизелот сè уште доминира во руралните подрачја, трендот сугерира дека за неколку години и тие бројки ќе се стопат во прилог на батериите.

Поуката за светот – и за Балканот
Тајната на Норвешка не е само „имаме нафта“, туку „имаме план“. План што ја претвора рента од ресурсите во заштеда, а заштедата во иновации што ја чуваат животната средина и џебот на граѓаните. За економии без нафта, поуката е јасна: долгорочна визија, даночни сигнали и инфраструктура се моќна комбинација, без разлика дали го полните буџетот со енергетски профит или со паметна индустриска политика.

Зачлени се на нашиот е-билтен