Кога температурите во Атина и Мадрид започнуваат да го надминуваат прагот од 40 степени, а плажите во Италија и Грција стануваат попладневни рингишпили на врева и чад од скара, сè повеќе Европејци погледнуваат кон северот. Не поради случајност – туку поради потреба.
Ова не е веќе само авантура. Ова е „ладење“ — нова, сè попопуларна форма на одмор која ги заменува жешките медитерански сонца со студените утрински магли над фјордите на Норвешка.
Од бегство во сенка, до потрага по свежина
Норвешка, земјата која некогаш беше резервирана за љубителите на крстарења и планинари, денес пречекува нов вид туристи. Луѓе кои сакаат да здивнат, да избегаат од жештината, и да уживаат во природата без климатизери и чадори за сонце.
Во последните две години, статистиката раскажува нова приказна: резервациите за Скандинавија се зголемиле драстично. Ставангер и Кристијансанд, две градчиња со мирна атмосфера и пријатни температури, бележат раст од 38% и 52% во пристигнувања од традиционално жешките земји како Шпанија, Италија и Франција.
„За многумина, студената клима на Скандинавија повеќе не е недостаток, туку главната причина да патуваат таму“, вели Томас Тесен, аналитичар од Скандинавската авио-група САС.
Кулкација – од меме до начин на живот
Терминот „кулкација“, кованица од „cool“ и „ваканција“, на почеток звучеше како шега. Но со 300% раст во интересот на интернет, и 44% повеќе резервации во места како Исланд, Канада и северна Шкотска, сега е јасно: ова е вистински тренд.
Норвешка е идеален симбол на ова ново движење. Не само поради пријатните 18 до 24 степени во јули, туку и поради нејзиниот карактер: тишина, природа, простор. Наместо хотели со пет базени, тука се бара дрвена колиба покрај езеро, пешачење по глечери, или ноќ под ѕвезди покрај фјорд.
Туризмот под прашање: повеќе луѓе, повеќе предизвици
Сепак, не сите се радуваат. Жителите на Лофотен и Геирангер, некогаш тивки села меѓу планините и морето, веќе ги чувствуваат последиците од туристичкиот бран: метеж на патиштата, недостиг од паркинг, проблеми со отпад и притисок врз кревката природа.
„Ние сакаме луѓето да ја доживеат убавината на нашиот крај, но не по цена на уништување“, изјави еден локален активист во Боде.
Владата на Норвешка размислува за воведување туристички данок од 3%, со цел да се контролира напливот на гости и да се инвестира во заштита на природата.
Поглед напред: ќе стане ли северот новиот југ?
Додека традиционалните летни дестинации се борат со топлотни бранови, пожари и пренаселеност, северот полека ја презема водечката улога. Ако трендовите продолжат, „кулкацијата“ ќе стане новото „летување“.
И можеби, еднаш во иднината, ќе се прашуваме: „Се сеќаваш кога летувавме во август на Медитеранот?“