Пратениците во ЕУ под притисок: Новите правила за заштита на патници предизвикаа лавина реакции

Европските пратеници се соочуваат со растечки притисок од здруженијата за заштита на потрошувачите, авиокомпаниите и државите-членки, поради нацрт-законот за нови права на патниците, кој веќе повеќе од една деценија е заглавен во законодавна неизвесност. Незадоволството од текстот е толку големо што европската авијациска индустрија официјално побара шестмесечна пауза во преговорите.

Во писмо испратено во вторникот до министрите за транспорт на ЕУ, здружени авиокомпании побараа одлагање од половина година за да се спроведе „сеопфатна проценка на влијанието“ на предложените мерки. Претседателството на Советот предупреди дека, доколку не се постигне напредок, документот може да заврши во постапка на помирување.

Индустријата предупредува на драматично зголемување на трошоците

Според заедничката проценка на Airlines for Europe, Европската асоцијација на регионални авиолинии и Меѓународната асоцијација за воздушен транспорт, актуелниот нацрт-текст би ги зголемил годишните трошоци на секторот за најмалку 40%. Последиците, велат тие, би биле „остри“ – повисоки цени на авиобилетите и ризик дел од линиите да станат неисплатливи.

Главниот проблем за индустријата е предлогот за износите и условите за компензација при доцнење. Денес, европските патници имаат право на 250 до 600 евра ако нивниот лет е откажан или доцни повеќе од три часа. Новиот предлог предвидува компензација од 300 до 600 евра, зависно од растојанието.

Авиокомпаниите, пак, бараат прагот за доцнење за добивање обесштетување да се зголеми на пет часа. Советот разгледува компромис – задржување на тричасовниот праг, но со намалување на износот на надоместокот.

Но, дури и сегашниот праг од три часа не им одговара на сите министри за транспорт, додека организациите за заштита на потрошувачите предупредуваат дека зголемувањето би ги лишило најголемиот дел од патниците од право на компензација.

„Просечното доцнење е меѓу два и четири часа. Подигнување на прагот на четири часа би ускратило 60% од патниците од нивното право на надомест,“ вели Стивен Бергер од Европската организација за потрошувачи (BEUC).

Недоразбирања околу рачниот багаж, доцнењата и „no-show“ клаузулите

За новите правила да стапат во сила, потребна е согласност од Советот, Европскиот парламент и Европската комисија. И додека европратениците се усогласени со барањата на организациите за потрошувачи, државите-членки сè уште немаат заеднички став за клучни точки – како што се обесштетувањето за доцнења или вклучувањето на рачен багаж во цената на основниот билет.

BEUC бара целосна забрана на „no-show“ клаузулите и автоматски пополнети формулари за поврат и обесштетување во случаи на нарушено патување, оти само една третина од патниците денес го добиваат она што им следува.

„Овие мерки би ја подобриле примената на правата и би ги ограничиле штетните практики на одредени авиокомпании и агенции за барања,“ истакнува Бергер.

Тешки преговори во понеделник

Меѓуинституционалните разговори меѓу Советот, Парламентот и Комисијата продолжуваат во понеделник. Данска, која го предводи ротирачкото претседателство, повика на „прагматизам“, предупредувајќи дека неспособноста да се постигне заедничка позиција може да ги наруши преговорите со другите институции.

ЕУ-дипломат за Euronews изјави дека заседанието во понеделник ќе биде „тешко“, со оглед на силните отпори „од сите страни“.

„Овие преговори веќе не се само меѓу Европскиот парламент и Советот. Станува збор за комплексен судир на интереси кој тешко ќе се усогласи,“ додаде тој.

Зачлени се на нашиот е-билтен