Русија се подготвува за намалување на производството на нафта поради санкциите и украинските дронови

Фото: kishjar? from Moscow, Russia, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Русија може да биде принудена да го намали производството на нафта во наредните месеци, бидејќи американските санкции го попречуваат нејзиниот пристап до танкери за да плови во Азија, а нападите со украински беспилотни летала ги загрозуваат нејзините рафинерии.

Соединетите Американски Држави воведоа санкции минатиот месец, чија цел беа 180 руски танкери, додека Киев ги засили нападите со беспилотни летала за да ја подобри својата позиција на преговори поради очекувањата дека американскиот претседател Доналд Трамп ќе го притисне рускиот лидер Владимир Путин да преговара за крај на војната во Украина.

Трамп рече дека прекинот на конфликтот е приоритет и дека би можел да воведе нови санкции кон Русија доколку не се постигнат неговите цели.

Ројтерс разговараше со тројца извршни директори на нафта и повеќе од 10 трговци, директори за рафинирање и пристанишни агенти за влијанието на овие најнови санкции.

Тројца руски нафтени директори, кои побараа да не бидат именувани поради чувствителноста на ова прашање, рекоа дека реалноста е јасна: Русија нема да има друг избор освен да го забави производството на нафта.

Во Русија има зголемена презаситеност на сурова нафта поради падот на извозот и намаленото  рафинирање, што може да се реши само со намалување на производството, велат тие. Русија има мал капацитет за складирање и Украина нападна некои од овие објекти со беспилотни летала во последните недели.

Намалувањата на производството би можело да започне постепено, со тоа што руското производство ќе се спушти под 9 милиони барели дневно (bpd) во наредните месеци, но може да се забрза доколку продолжи недостигот на танкери и прекините на рафинирањето, рекоа директорите.

Во податоците за тргување веќе има знаци за слабеење на извозот на сурова нафта.

Волуменот од западните руски пристаништа Приморск, Уст-Луга и Новоросијск во јануари е намален за 17 отсто во однос на претходната година, покажаа пресметките на Ројтерс врз основа на податоците на трговците.

Русија повеќе не ги објавува јавно податоците за извозот.

Три години по војната, Русија издржа бран по бран санкции, вклучително и Г7 што воведе ограничување на цената од 60 долари за барел за нејзината продажба на нафта. Американските санкции немаа за цел да го запрат рускиот извоз, туку да ја ограничат цената по која Русија може да ја продава и да се осигурат дека ги почитува правилата.

Повеќето европски купувачи се оддалечија, но Кина и Индија го зголемија купувањето, земајќи нафта со дарежлив попуст.

Русија сакаше да го минимизира влијанието на санкциите со собирање флота од сопствени танкери, често наречени „флота во сенка“ бидејќи не користи западни услуги и осигурување.

Фото: rawpixel.com

Последните американски санкции силно ја погодија таа флота. Вашингтон соопшти дека презема сеопфатни мерки против руската енергетска индустрија, клучниот извор на приходи на Москва.

Влијанието беше брзо, при што трошоците за транспорт на товар од руското пристаниште Козмино во Тихиот Океан до Кина се зголемени за пет пати во јануари, покажаа податоците на трговците.

Трговците и бродоброкерите рекоа дека санкциите затвориле некои кинески и индиски пристаништа за една петтина од флотата.

Многу кинески и индиски купувачи, исто така, сега инсистираат на испораки користејќи танкери кои не се цел на санкциите и купуваат повеќе саудиска,ирачка и нафта од ОАЕ, велат трговците.

Како резултат на тоа, руските фирми и трговци складираа 17 милиони барели на бродовите од 10 јануари, што е повеќе од нула на почетокот на годината, проценува Goldman Sachs. Бројката може да се искачи на 50 милиони барели во првата половина на 2025 година.

Руските арктички полиња кои произведуваат над 300.000 барели на ден се борат да најдат танкери и може да го намалат производството, велат трговците.

Москва веќе прифати пониски нивоа на производство на сурова нафта во договор со Саудиска Арабија и другите во таканаречената група земји-производители на нафта ОПЕК +.

Тие намалувања имаат цел да ги поддржат нафтените пазари, но тие исто така го намалуваат потенцијалниот приход на Москва.

Колективно, членките на ОПЕК + планираат да започнат со олеснување на нивното намалување на производството од април, но за Русија тоа сега може да се покаже потешко.

Путин веќе се соочува со буџетски дефицит кој изнесува повеќе од 100 милијарди долари од почетокот на војната, покажуваат изјавите и податоците на Министерството за финансии. Секое влијание врз приходот од нафта директно влијае на економијата, со приходи од нафта од 192 милијарди долари во 2024 година, според Меѓународната агенција за енергија.

Федералниот приход на Русија во 2024 година изнесуваше 383 милијарди долари, соопшти Министерството за финансии.

Дневното производство на Русија од околу 9 милиони барели, веќе далеку под рекордните 11,25 милиони постигнати во 2019 година, вклучува приближно 5 милиони барели дневно наменети за сопствените рафинерии.

Но, има пораст на бројот на напади со украински беспилотни летала од јануари, кои погодија осум руски рафинерии, како и складишта за нафта и индустриски локации.

Нападите уништија околу 10% од рускиот капацитет за рафинирање, покажаа пресметките на Ројтерс врз основа на податоците на трговците. Како и нејзиниот извоз на сурова нафта, Русија повеќе не ги објавува податоците за рафинирање на јавноста.

Големите локации, вклучително и рафинериите Рјазан, Волгоград и Астрахан, го затворија производството на гориво и ќе бидат потребни недели или месеци за да се обнови, велат извори од индустријата запознаени со работата на централите.

Украина, исто така, го нападна ограниченото складирање на нафта во Русија, како и цевководи и пумпни станици, со што го наруши протокот кон извозните пристаништа и рафинерии во јануари, велат трговците.

Едно од најголемите руски пристаништа, Уст-Луга на Балтичкото Море, во јануари го намали товарот на најниско ниво во последните четири години, искористувајќи само половина од својот капацитет, велат трговците, наведувајќи ги проблемите со гасоводите.

Русија има изградено флота од многу големи носачи на сурова нафта (VLCCs) и танкери со средна големина Suezmax од 2022 година.

Еден од нејзините одговори на санкциите од јануари беше да бара помали бродови.

Руските нафтени дилери купиле најмалку 12 помали танкери Aframax од јануари за да се справат со ненадејниот недостиг, рече еден бродоброкер запознаен со трансакциите. Тој побара да остане анонимен поради чувствителноста на прашањето.

Aframax може да носи до 800.000 барели, Suezmax до 1 милион барели и VLCC до 2 милиони барели.

Купувањето од Русија помогна да се зголемат цените на користените танкери Aframax кои се искачија на околу 40 милиони долари од околу 15 милиони долари минатата година, според бродоброкерите.

Во исто време, трошоците за испорака на нафта во Кина со танкер Aframax скокнаа на 6,5-7,5 милиони долари од 1,5 милиони долари минатата година, велат трговците, иако тоа е сè уште далеку под рекордните 20 милиони долари забележани кога цените скокнаа во 2022 година.

Вашингтон рече дека смета дека трошењето на Москва повеќе за танкери е победа бидејќи ги пренасочува парите од војната во Украина.

„На крајот, тие ќе добијат други бродови, други компании и така натаму“, рече Ади Имшировиќ, аналитичар во консултантската компанија Сари Клин Енерџи и поранешен трговец со нафта во руски Газпром. Тој рече дека на краток рок Русија ќе мора да ги проголта повисоките трошоци.

Многу аналитичари, вклучително и Меѓународната агенција за енергетика (ИЕА) предвидоа голем пад на руското производство на нафта од 2022 година, прогнози кои не се остварија.

Но, еден руски нафтен директор изјави за Ројтерс дека нивото на сложеност сега вклучено во рафинирањето и продажбата на нафта станува премногу.

„Сите чекаат да заврши оваа војна“, рече тој. 

Зачлени се на нашиот е-билтен