Германија има повеќе од милион автомобили на батерии, но друга земја го прави најдоброто со пенетрацијата на ЕВ – еве зошто.
Електричните автомобили не се одговор на климатската криза. Но, тие се значаен дел од енергетската транзиција кон нула емисии.
За среќа, возилата со батерии стануваат сè попопуларни. Во 2022 година, бројот на овие целосно електрични патнички автомобили во земјите на ЕУ се зголеми за 58 отсто во споредба со 2021 година – од 1,9 милиони на 3,1 милиони. Помеѓу 2019 и 2022 година тие се зголемија за повеќе од 400 проценти.
Уште позначајно, уделот на ЕВ меѓу вкупниот број автомобили се искачи на 76 на 10.000 во ЕУ во 2021 година, од само 2 на 10.000 во 2013 година. Сите овие бројки покажуваат навремена промена во автомобилскиот сектор во Европа.
Патничките автомобили се одговорни за околу 12 отсто од вкупните емисии на јаглерод диоксид во ЕУ.
Во февруари, Европскиот парламент гласаше да го одобри новиот закон со кој се забранува продажбата на бензин и дизел автомобили до 2035 година. Овој закон сега го чека конечното гласање од страна на Европскиот совет, кое беше одложен бидејќи се веруваше дека нема да го добие потребното мнозинство.
Додека пратениците на ЕУ се обидуваат да го забрзаат преминувањето на електрични возила, Еуроњус истражува кои земји го предводат патот.
Кои европски нации најбрзо се оддалечуваат од возилата на фосилни горива? И кои имаат најголем удел во електричните производи меѓу сите автомобили?
Според Евростат, во 2013 година во ЕУ имало само 52.000 целосно електрични автомобили. Оваа бројка на почетокот постепено се зголемуваше, достигнувајќи 600.000 во 2019 година, а бројот на целосно електрични автомобили расте секоја година.Тој надмина 3 милиони во 2022 година.
Овие бројки го одразуваат вкупниот број на целосно електрични автомобили, а не новорегистрираните секоја година. Податоците за 2022 година доаѓаат од Европската асоцијација на производители на автомобили (ACEA).
Уделот на целосно електрични автомобили меѓу вкупниот број автомобили е позначајна статистика. Во 2013 година, тоа беше само 2 на 10.000 автомобили. Бројот на 10.000 се искачи на 24 во 2019 година, 44 во 2020 година и 76 во 2021 година. Иако нивниот удел засега е сè уште ограничен, стапката на зголемување во последната деценија сугерира огромен раст во блиска иднина.
Бројот на целосно електрични автомобили надминува милион во Германија
Во 2022 година, бројот на целосно електрични автомобили надмина 500.000 во четири европски земји; имено Германија (1.089.854), ОК (641.801), Франција (605.791) и Норвешка (603.697).
По нив следуваат Холандија (318.485), Шведска (205.212) и Италија (167.213).
Податоците на Евростат, кои одат до 2021 година, се комбинирани со бројките на ACEA за 2022 година за целосна слика за состојбата на електричните автомобили во Европа.
Норвешка е во трка напред со својот удел на целосно електрични автомобили
Повеќе од бројките, уделите на целосно електрични патнички автомобили меѓу сите патнички автомобили покажуваат колку добро напредуваат различните земји во оддалечувањето од енергијата од фосилни горива. Почнувајќи од 2021 година, Норвешка го направи најдоброто досега во својот напредок кон нула емисии.
Во таа година во Норвешка, 15,5 отсто од сите автомобили беа целосно електрични. Оваа стапка беше само 0,8 отсто во ЕУ како целина.
Холандија (2,8 отсто), Данска (2,4 отсто), Шведска (2,2 отсто) и Исланд (2,2 отсто) исто така имаа поголем удел од 2 отсто на целосно електрични автомобили во 2021 година.
Уделот на целосно електрични автомобили меѓу сите автомобили беше 1,3 отсто во Германија, 1,2 отсто во ОК и 1 отсто во Франција.
Кипар, Полска, Бугарија и Чешка (сите 0,1 отсто) имаа најмал удел на електрични автомобили во ЕУ.
Колку нови автомобили беа електрични минатата година?
Уделот на целосно електрични патнички автомобили меѓу новорегистрираните автомобили е уште еден значаен показател кој покажува колку добро земјите напредуваат кон нула емисии. Во ЕУ, 8,3 отсто од сите новорегистрирани автомобили беа целосно електрични во 2021 година. Ова се зголеми на 12,1 отсто во 2022 година: зголемување од 45 отсто за само една година.
4 од 5 продадени автомобили во Норвешка во 2022 година биле целосно електрични
Во 2022 година, Норвешка повторно беше оддалечена со нејзиниот удел на целосно електрични автомобили меѓу сите новорегистрирани автомобили што беше 4 од 5 (79 проценти).
Следуваше соседна Шведска (33 отсто), потоа Исланд (31 отсто), Холандија (24 отсто) и Данска (21 отсто). Оваа бројка беше 18 отсто во Финска, што покажува дека скандинавските земји го прават најдоброто да се оддалечат од енергијата од фосилни горива.
Тоа беа и земјите кои значително го зголемија уделот на целосно електрични автомобили меѓу 2021 и 2022 година.
Истата година, Словачка и Чешка (и двете по 2 отсто) имаа најмал удел на целосно електрични автомобили меѓу новорегистрираните автомобили.
Оваа стапка беше 18 отсто во Германија, 17 отсто во ОК и 13 отсто во Франција.
Германија води во новорегистрираните целосно електрични автомобили
Во 2022 година, во Германија беа регистрирани над 350.000 целосно електрични автомобили, што беше досега најголем број според податоците на ACEA. Велика Британија (190.727), Франција (162.167) и Норвешка (113.751) ја следеа Германија.
Оваа бројка беше помала од 1.000 во Кипар, Латвија, Бугарија и Естонија.
Како се споредуваат plug-in хибридните електрични автомобили?
Некои европски земји, исто така, имаат голем број на plug-in хибридни електрични патнички автомобили, кои се мејнстрим опција повеќе од една деценија. Тие комбинираат резервоари за бензин со електрични батерии и затоа треба да се полнат од надворешен извор на енергија.
Во 2021 година, Германија имаше над 565.000 plug-in хибридни електрични патнички автомобили, проследено со Велика Британија (над 315.000), Франција (речиси 300.000) и Холандија (над 140.000).
Уделот на plug-in хибридни електрични автомобили меѓу сите автомобили во 2021 година беше најголем во Норвешка, каде што 5,9 отсто од сите автомобили беа plug-in хибридни електрични.
Зошто Норвешка има најголем удел на електрични автомобили?
Во Европа, најуспешната земја во префрлување на електрични возила е јасно Норвешка; всушност, оваа земја богата со нафта е статистичка исклучок. Зошто Норвешка има најголем удел на електрични автомобили?
Норвешка ги турка производителите кон електрични возила со наметнување строги ограничувања на загадувањето и инсистирајќи на тоа дека сите нови автомобили продадени до 2025 година мора да бидат без емисија. Ова е „стапот“ на политиката.
Според Организацијата за економска соработка и развој (ОЕЦД), „норвешкиот морков“ доаѓа во форма на субвенции.
На возачите им се нудат великодушни даночни олеснувања, вклучително и ослободување на возилата со нулта емисија (ZEV) од таксата за регистрација, ДДВ и таксите за моторни горива, како и најмалку 50 отсто намалување на таксите за патишта и таксите за траекти и паркинг.
Речиси една петтина од автомобилите ќе бидат електрични во 2023 година
Според Евростат, се очекува дека вкупниот удел на електрични патнички автомобили со батерии значително ќе порасне во годините пред забраната на ЕУ за автомобили со мотори со согорување во 2035 година.
Оваа планирана забрана е поврзана со Индикаторот за одржлив развој кој вклучува намалување на емисиите на CO2 од новите патнички автомобили.
На глобално ниво, годишниот извештај на ИЕА предвидува дека продажбата на електрични автомобили ќе се зголеми рекордно повторно оваа година, зголемувајќи го нивниот удел на вкупниот пазар на автомобили на приближно една петтина.
Повеќе од 10 милиони електрични автомобили беа продадени ширум светот во 2022 година, а продажбата се очекува да порасне за уште 35 отсто оваа година и да достигне 14 милиони, според ИЕА.
Овој експлозивен раст значи дека уделот на електричните автомобили на севкупниот пазар на автомобили се зголеми од околу 4 отсто во 2020 година на 14 отсто во 2022 година и е предвидено дополнително да се зголеми на 18 отсто оваа година.
Извор Еуроњус(Новатв)