– Најважни податоци од анкета на Евробарометар:
Најчесто користени медиуми
•48% од испитаниците избираат јавни ТВ и радио станици (вклучувајќи го нивното онлајн присуство) како извор на вести на кои најмногу им веруваат, додека приватна ТВ и радио станиците се споменати со 29%. На печатени медиуми (вклучувајќи го нивното онлајн присуство) им веруваат 38% од испитаниците.
• 71% од испитаниците одговориле дека ТВ е еден од нивните најкористени медиуми за пристап до вести во изминатите седум дена – ТВ е најчесто користен медиум каналот во повеќето земји-членки. Следуваат – онлајн печатот и/или платформите за вести (42%), платформите за социјални медиуми (на пр. Фејсбук, Инстаграм…) (37%) и радио (37%). Весници, неделен или месечен магазин споменуваат 21% од испитаниците и 19 % -видео платформи (на пр. YouTube итн.)
• Постојат разлики во употребата на медиумите помеѓу социо-демографските групи:
• Помладите испитаници многу поверојатно користат платформа за социјални медиуми (59% од 15-24-годишниците наспроти 24% од 55+-годишниците), но тие се исто така повеќе веројатно ќе се користат видео-платформи (37% наспроти 11%, соодветно), апликации за пораки (на пр. WhatsApp, Messenger итн.) (23% наспроти 12%), подкасти (13% наспроти 4%) и блогови (6% наспроти 2%).
• Најголемата разлика во однос на образованието е забележана за користењето на онлајн медиум и/или платформите за вести (избрано од 49% од високообразованите наспроти 29% од испитаниците со пониско образование).
• Споредено со истражувањето за медиуми и вести спроведено во 2022 година, има зголемување од 11 процентни поени во вкупниот удел на испитаниците спомнување на платформи за социјални медиуми за пристап до вести; Зголемувањето на употребата на тие медиуми се забележува кај сите возрасни групи.
• 68% од испитаниците одговараат дека неодамна прочитале, виделе или слушнале нешто за Европската унија, било во печатот, на интернет, телевизија или радио.
• Мажите (76%) имаат поголема веројатност отколку жените (60%) да одговорат дека неодамна прочитале, виделе или слушнале нешто за ЕУ.
Запрашани за темите за вести до кои се пристапи во изминатите седум дена, највисоко рангирани теми се локалните вести (избрани од 50%), националната политика (47%) и Европски и меѓународни работи (45%). Овие теми се највисоко рангирани низ земјите-членки.
• Постојат разлики помеѓу социо-демографските групи во темите на вестите до кои се пристапува:
• Постарите испитаници имаат тенденција да пристапуваат до повеќе локални вести (58% од 55+годишниците во споредба со 31% од 15-24-годишниците); пристап до содржини поврзани со хоби и начин на живот (33% од 15-24-годишниците наспроти 15% од 55+-годишниците)
• 44% од испитаниците одговараат дека ги следат вестите на дневна основа, а 26% активно бараат вести неколку пати на ден. Околу еден од пет испитаниците (19%) ги следат вестите одвреме-навреме – споредено со 6% кои се обидуваат да избегнат некои теми од вестите и 3% кои активно ги избегнуваат сите вести.
• 43% од испитаниците одговараат дека, за да пристапат до вести на интернет, тие директно одат на веб-страницата или апликацијата на изворот на вести (на пр. веб-страницата на весник, списание, ТВ канал) и 31% читаат написи или објави што се појавуваат на нивните онлајн социјални мрежи / и читаат содржина споделена од пријатели на апликации за директни пораки (16%).
– Facebook (избрани од 63%) и WhatsApp (62%) се најчесто користените онлајн платформи за социјални медиуми прашани во оваа анкета. Фејсбук е најчесто избраната платформа за социјални медиуми во 17 земји-членки; згора на тоа, во сите земји-членки освен една, оваа платформа е спомната од повеќе од
половина од испитаниците (од 55% во Австрија до 83% во Унгарија; 49% во Германија). WhatsApp е највисоката платформа на интензивните земји-членки, како што е Шпанија (82%), Холандија и Италија (и двете 81%). Во Бугарија, Грција, Хрватска и Кипар, мнозинството од испитаниците изјавиле дека користат Viber (помеѓу 51% и 64%).
• Instagram, TikTok, Telegram, Snapchat и X (Twitter) се почести за 15-24 годишници.
• Споредбата со анкетата за медиуми и вести спроведена во 2022 година покажува дека употребата на Фејсбук продолжува да опаѓа, особено кај 15-24-годишниците (-13 п.п.), додека употребата на ТикТок се зголеми кај сите возрасни групи.
•37% од испитаниците одговараат дека следат влијателни лица (инфлуенсери)или создавачи на содржини на каналите на социјалните медиуми (на пр. YouTube, Instagram, илиTikTok итн.); таа бројката варира помеѓу 29% во Белгија и 49% во Финска и Ирска. Процентот на следбеници варира во голема мера според возраста, од 14% за 55+-годишници до 79% за 15-24 години.