Во сенка на ужасната несреќа на летот AI171 на Ер Индија над Ахмедабад, глобалната вознемиреност во врска со летањето доживува значителен пораст.
Настани како овој го нарушуваат чувството на безбедност дури и за оние без претходна авиогерофобија – стравот од летање.
Глобални последици – страв и вознемиреност
Во и околу Ахмедабад, менталното здравје на граѓаните, претежно деца и чести патници, е оштетено од траума, со симптоми како што се несоница, вознемиреност и избегнување летови, дури и спонтани посети на аеродромот.
Во Индија, експертите велат дека целосните ефекти од психолошкиот шок допрва треба да дојдат. Тие повикуваат на директен разговор и техники на дишење како прва линија на поддршка.
Сепак, кога ќе се случи голема авионска трагедија, проблемот со зголемениот страв од летање станува глобален феномен и насекаде во светот има патници кои се плашат да се качат на авион, иако никогаш претходно немале такви проблеми.
Влијание врз летовите и барање стручна помош
Во Калкута, експертите забележуваат зголемување на бројот на пациенти, а дури и кај наводно редовните корисници на воздушен транспорт, зголемување на бројот на оние кои бараат советување за ненадејно зголемен страв и напади на паника за време на летот.
Експертите истакнуваат дека терапевтските техники вклучуваат постепено изложување (на пример, серија кратки летови) и, доколку е потребно, употреба на седативи како привремена мерка за ублажување на симптомите.
Мешани мислења на патниците
Според анкета во САД, 65% од испитаниците изјавиле дека станале понервозни по серија авионски несреќи, иако голем број сè уште веруваат дека летањето е генерално безбеден начин на транспорт.
Една голема студија покажува дека 55% од американските патници чувствуваат зголемена вознемиреност, а дури 38% ги преиспитале или одложиле своите патувања поради безбедносни проблеми.
Психолошки аспекти
Експертите објаснуваат дека јавноста ги следи несреќите строго селективно, иако летањето е статистички побезбедно од возењето, ретките трагедии оставаат посилен впечаток.
Аерофобијата, стравот од летање, влијае на 15-40% од возрасните, а лицата со подложни тенденции на анксиозност може да доживеат напади на паника, стрес и избегнување, па затоа препознавањето и третманот се клучни.
Како можете да си помогнете себеси или на некој близок да се ослободите од паниката и стравот од летање?
Професионалците за ментално здравје користат когнитивно-бихејвиорални техники, вежби за дишење и едукација за да им помогнат на пациентите да разберат дека медиумското известување и изолираните несреќи не го зголемуваат реалниот ризик.
Негувањето чувство на контрола, ниската изложеност (кратки летови), професионалната терапија и поддршка се покажаа како ефикасни во намалувањето на авиофобијата и ублажувањето на траумата од несреќата.
Секако, иако авионските несреќи се исклучително ретки, нивното емоционално влијание е силно и непосредно, што доведува до зголемена анксиозност и доцнења на летовите.
Сепак, со вистинска психолошка поддршка, едукација и постепено изложување, можно е да се врати довербата во најбезбедниот начин на транспорт.
Кои се најбезбедните авиокомпании во светот?
„Ер Њу Зеланд“ е прогласена за најбезбедна авиокомпанија во светот за 2025 година, по втор пат по ред, според најновиот извештај на „ЕрлајнРејтингс“.
Националниот авиопревозник на Нов Зеланд со години е на врвот на глобалните листи за безбедност, честопати делејќи го првото место со австралискиот „Квантас“.
Авиопревозниците од Азиско-пацифичкиот и Блискиот Исток доминираат на врвот на рангирањето, додека седум европски авиокомпании се исто така меѓу 25-те најбезбедни.
„Туркиш ерлајнс“ е рангирана на 13-то место во светот и е оценета со максимум седум ѕвезди за безбедност, што ја прави најбезбедна европска авиокомпанија. Компанијата немала фатални инциденти од 2009 година.
Веднаш зад неа, на 14-то место, е ТАП Португалија, која има беспрекорен безбедносен рекорд без изгубени патници од 1977 година.
Меѓу другите европски претставници на врвот на листата се САС (16-то место), Бритиш ервејс (17-то место), Иберија (18-то место), Финер (19-то место) и групацијата „Луфтханза“, вклучувајќи ја и СВИС, која ја зазема 20-тата позиција.
Најбезбедните нискобуџетни авиокомпании во Европа
Нискобуџетните превозници се рангираат одделно.
Меѓу европските „нискобуџетни“ компании, Ryanair се издвојува како најбезбедна.
Ryanair е рангиран на 3-то место на глобално ниво, бидејќи од четири децении, немал фатални несреќи.
На 4-то место глобално и на 2-ро место во Европа е easyJet, со слични безбедносни перформанси.
Wizz Air ја зазема 7-та позиција, издвојувајќи се со флота авиони чија просечна старост е под пет години, без ниту еден изгубен патник во историјата на работењето.
На листата на најбезбедни нискобуџетни превозници во Европа се наоѓаат и Norwegian (12), Vueling (13), Jet2 (14), Eurowings (20) и airBaltic (25).
Иако летањето статистички е сè уште најбезбедниот начин за патување, емоционалната реалност на многу патници раскажува сосема поинаква приказна.
Зголемувањето на анксиозноста, откажувањата на летови и зголемената потреба за психолошка поддршка станаа вообичаени по големите воздухопловни трагедии.
Ако наскоро имате лет, имајте на ум дека авионските несреќи се навистина ретки, а воздушниот транспорт е најефикасната, најудобната и најбезбедната форма на патување.