Европската комисија разгледува воведување квоти со цел да се зголеми бројот на вработени од недоволно застапените земји-членки, како што се Ирска и Данска.
Комисијата досега се спротивставуваше на воведувањето конкретни мерки за корекција на географските нерамнотежи, иако работните места во оваа институција се исклучително барани, а кандидатите од сите земји на ЕУ се натпреваруваат за работни места во Брисел преку многу тешки конкурси.
Документот на Европската комисија, до кој Политико имаше пристап, покажува дека Данска, Шведска, Германија, Ирска, Холандија и Финска се сметаат за „недоволно застапени“ во извршната власт на ЕУ, што значи дека бројот на вработени од тие земји е под „индикативната стапка“ која се одредува врз основа на бројот на жители.
Во исто време, вработените од Белгија, Италија, Бугарија, Грција, Романија и Франција се оценети како „соодветно застапени“. Во документот не се наведува кои националности се презастапени.
Посебен интерен документ, изготвен на почетокот на ноември, предвидува план за решавање и корекција на овие нерамнотежи. Еден службеник на Комисијата, кој сакаше да остане анонимен, изјави дека причината за проблемот е што пакетот плати и бенефиции на оваа институција се исклучително привлечни во некои земји, додека во други се помалку привлечни. Меѓу овие бенефиции се речиси целосна сигурност на работното место, флексибилни услови за работа, бесплатен пристап до европски училишта и приход ослободен од данок.
Зошто некои не се за квоти?
На краток рок, почнувајќи од 2026 година, службениците за вработување на Комисијата добија инструкции да го следат развојот на овие нерамнотежи, користејќи „меки“ мерки што не подразбираат специфични цели за вработување или преференцијални политики. Доколку овие мерки не ги дадат посакуваните резултати, од одделенијата за човечки ресурси ќе биде побарано да почнат да спроведуваат построги мерки.
Меѓу нив се обврската за интервјуирање на барем еден соодветен кандидат од недоволно застапена земја за секое слободно работно место, давајќи им предност на кандидатите од таквите земји доколку се оцени дека двајца кандидати се подеднакво компетентни, земајќи ги предвид целокупните потреби на Комисијата при започнување на конкурс, како и воведување цели за вработување базирани на националност, како за постојаните вработени, така и за таканаречените привремени агенти, кои немаат целосен статус на државни службеници во Комисијата.
Националните главни градови долго време се спротивставуваа на воведувањето квоти за вработување во Комисијата, тврдејќи дека од секоја земја-членка зависи да ја промовира работата во институциите во Брисел и да обезбеди доволен број кандидати. Сепак, и покрај претходните обиди за зголемување на бројот на апликации од недоволно застапени земји, вклучително и план за 2022 година насочен кон поголема видливост на огласите за работа и посилна промоција од страна на Комисијата и земјите-членки, тие мерки досега не ги дадоа посакуваните резултати.
Оваа иницијатива е дел од внатрешната борба за ресурсите во рамките на Комисијата, во време кога поранешната генерална секретарка Кетрин Деј спроведува „сеопфатен преглед“ со цел рационализација и модернизација на институцијата. Синдикатите на вработените го користат прашањето за нерамнотежата во застапеноста за да се спротивстават на какви било промени во статусот на државните службеници во Комисијата, предупредувајќи дека таквите промени би можеле дополнително да ги одвратат кандидатите од недоволно застапените држави.