Објектот Уст-Луга е клучен за рускиот извоз на гас и нафта, со капацитет од 45 милијарди кубни метри годишно
Кампањата на напади на Украина врз руската енергетска инфраструктура продолжи со нов напад со беспилотни летала на долг дострел, насочен кон клучните извори на приходите од извоз на нафта и гас на Кремљ. Ова не е прв ваков напад, а веројатно ни последен, пишува Киев Пост.
Долгодострелни беспилотни летала, опремени со експлозивни боеви глави, ја погодија големата фабрика за преработка на гасен кондензат Уст-Луга, која се наоѓа во близина на Санкт Петербург на Балтичкото Море, предизвикувајќи масовни експлозии и пожари. Очевидци пријавија најмалку два големи пожари по нападот, кои се случија за време на утринската смена.
Фабриката Уст-Луга, во сопственост на Газпром и управувана од енергетската компанија Новатек, е еден од најголемите капацитети за преработка на природен гас во Европа и клучен извозен центар за руски гас транспортиран преку цевковод од Арктикот и западен Сибир.
Точни удари и голема штета
Видеата направени од фабричките работници покажуваат прецизни удари врз единицата за гасен кондензат, проследени со големи огнени топки. Руските медиуми објавија дека единицата претрпела значителна штета. Според проценките, поправките може да траат од неколку недели до неколку месеци.
Комплексот Уст-Луга има капацитет да преработува до 45 милијарди кубни метри природен гас годишно, од кои произведува 13 милиони тони течен природен гас (LNG), речиси исклучиво за извоз. Покрај тоа, годишно произведува 3,6 милиони тони етан, 1,8 милиони тони пропан-бутан, како и нафта, гориво за авиони и мазут.
The Ust-Luga terminal in the innermost part of the Gulf of Finland is a key 🇷🇺 facility for export of oil and gas. It’s evidently been hit by 🇺🇦 long range drones. pic.twitter.com/d6ChcgQQGJ
— Carl Bildt (@carlbildt) August 24, 2025
Генералштабот на украинската војска ја презеде одговорноста за нападот во недела навечер, нарекувајќи го успешен. Иако не прецизираше за каков точен тип на летало се користи, се верува дека станува збор за дрон „Батјар“, чиј дострел од 800 километри е доволен за да се стигне до објектот, кој е оддалечен околу 750 километри од можни украински места за лансирање.
Економски последици
Украинската воена геолокациска група „Киберброчоно“ ја оцени штетата како „критична“, нарекувајќи го објектот „срце“ на преработката на руски гас за извоз.
„Ова е значаен удар не само за руската енергетска инфраструктура, туку и за нејзиниот извозен потенцијал“, се наведува во нивната проценка.
Експертот за енергетски пазар Евхен Интребин процени дека секој ден застој, фабриката губи 12 милиони долари.
Како резултат на нападот, главниот аеродром во Санкт Петербург, Пулково, беше затворен поголемиот дел од неделата. Регионалниот гувернер Александар Дрозденко рече дека пожарот е предизвикан од „падови остатоци“ од десет уништени украински дронови, но снимките покажаа дека авионите директно ги погодуваат своите цели.
Реакции од Европа
Украина започна кампања на напади врз руската енергетска, електрична и транспортна инфраструктура од средината на 2023 година, а нападите се интензивираа во текот на 2025 година. Минатиот четврток, украински беспилотни летала погодија пумпна станица на гасоводот „Дружба“, клучен пат за снабдување на руска нафта во Европа.
Нападот предизвика остри реакции од словачкиот премиер Роберт Фиц и унгарскиот премиер Виктор Орбан, кои ја обвинија Украина дека води економска војна против нивните земји.
Двајцата лидери, познати по своите проруски ставови, предложија Украина да се предаде.
Украинскиот министер за надворешни работи Андриј Сибиха одговори дека Будимпешта има три години да ги диверзифицира своите извори на енергија, „како и остатокот од Европа“.
Проблеми за руската нафтена индустрија
Нападите врз руските капацитети предизвикуваат сè поголеми проблеми. Во четврток, 21 август, беше погодена најголемата руска рафинерија за нафта, во близина на Ростов, а пожарите беа изгаснати дури во недела.
Од почетокот на август, украинските беспилотни летала погодија најмалку десет големи рафинерии, намалувајќи го вкупниот капацитет за рафинирање на Русија за околу 10 до 25 проценти.
Кремљ се обидува да го стабилизира домашниот пазар со ограничување на извозот и воведување ограничувања на цените на горивата. Сепак, овие обиди не се целосно успешни. Намалениот капацитет и прекините во транспортот доведоа до недостиг и долги редици на бензинските пумпи во некои региони, при што најтешко се погодени окупираните Крим и Луганск и пооддалечените делови на Русија како што се Бурјатија и брегот на Пацификот.