Темната страна на прекумерната употреба на ChatGPT: Ново истражување открива загрижувачки наоди

Во општество кое сè повеќе се потпира на вештачка интелигенција за секојдневните задачи, долгорочниот развој на мозокот може да биде доведен во прашање.

Дали ChatGPT им штети на вештините за критичко размислување? Нова студија од истражувачи од Медиумската лабораторија на американскиот МИТ донесе некои загрижувачки резултати.

Во студијата учествуваа 54 испитаници на возраст од 18 до 39 години од областа на Бостон (САД), кои беа поделени во три групи. Секоја група имаше задача да напише повеќе есеи користејќи го ChatGPT на OpenAI, Google Search или никаква дигитална алатка.

Истражувачите користеа EEG уред за мерење на мозочната активност во 32 мозочни региони. Откриено е дека корисниците на ChatGPT имале најниска мозочна ангажман и постојано добивале полоши резултати на невронски, јазични и бихевиорални нивоа.

Во текот на неколку месеци, оние што го користеле ChatGPT станувале сè попасивни и почесто прибегнувале кон едноставно копирање. Студијата сугерира дека употребата на големи јазични модели може негативно да влијае на учењето, особено кај помладите корисници. Иако работата сè уште не е подложена на рецензија од страна на колеги и вклучува мал број учесници, резултатите се објавени за да се привлече вниманието кон потенцијалните ризици во општеството кое сè повеќе се потпира на вештачката интелигенција во секојдневните задачи.

Есеи без душа

Медиумската лабораторија на МИТ неодамна посвети значителни ресурси за проучување на влијанието на генеративната вештачка интелигенција. Некои претходни истражувања од оваа година покажаа дека колку повеќе време корисниците поминуваат со ChatGPT, толку повеќе се чувствуваат осамено.

Групата што го користеше ChatGPT во оваа студија напиша извонредно слични есеи со малку оригинални идеи, потпирајќи се на истите изрази и конструкции. Двајцата професори по англиски јазик кои ги оценија есеите ги оценија како „бездушни“. ЕЕГ мерењата покажаа ниски нивоа на извршна контрола и внимание.

Групата што не користеше никакви дигитални медиуми покажа највисоки нивоа на мозочна поврзаност, особено во алфа, тета и делта брановите, кои се поврзани со креативноста, меморијата и обработката на значењето. Овие учесници беа поангажирани, пољубопитни, вложија повеќе напор и изразија поголемо задоволство од својата работа.

Трета група, која го користеше Google, исто така покажа високо ниво на задоволство и активна функција на мозокот. Ова е важно бидејќи сè повеќе луѓе бараат информации преку чет-ботови со вештачка интелигенција, наместо традиционални интернет пребарувања.

Стапици на големите јазични модели

Откако напишаа по три есеи, на сите учесници им беше дадена задача да препишат еден од нивните претходни трудови. Сепак, групата што користеше ChatGPT мораше да го направи тоа без никакви алатки, додека „мозочната“ група сега можеше да користи ChatGPT.

Првата група имаше лошо сеќавање на содржината на сопствените есеи и покажа ниски алфа и тета мозочни бранови, што укажува на избегнување на процеси на длабока меморија.

Спротивно на тоа, втората група постигна добри резултати и покажа силно зголемување на мозочната поврзаност во сите ЕЕГ фреквенции. Ова ја зголемува можноста дека вештачката интелигенција, доколку се користи на правилен начин, може да го подобри процесот на учење, наместо да го ослабне.

Во истражувањето беа вклучени и стапици за да се спречи повторување на претходно видената содржина од големи јазични модели. Исто така, беше забележано дека моделите се „халуцинирачки“ – апстрактите покажаа дека е користен GPT-4o, иако ова не беше наведено никаде во студијата.

Во подготовка е уште една слична студија, која ќе ја испита мозочната активност за време на софтверското инженерство и програмирање – со или без помош на вештачка интелигенција. Прелиминарните резултати, според истражувачите, сè уште се загрижувачки.

Научните студии што се занимаваат со влијанието на вештачката интелигенција сè уште се во рана фаза на развој. Студија на Харвард од мај покажа дека генеративната вештачка интелигенција ја зголемува продуктивноста, но во исто време ја намалува мотивацијата.

МИТ се дистанцира од друга студија во која се тврдеше дека вештачката интелигенција значително ја подобрува продуктивноста на вработените, објави списанието „Тајм“.

Зачлени се на нашиот е-билтен