Во овие градови, луѓето буквално се онесвестуваат од убавина: Овој синдром има име и можеби сте го доживеале


Појавата на Фирентинскиот синдром открива колку емоционално предизвикувачки може да биде туризмот, но исто така укажува на потребата од одржлив пристап што ги штити и луѓето и културното наследство.

Преголемиот број туристи во популарните градови во последните години доведе до негативно влијание на масовниот туризам врз секојдневниот живот на локалното население, инфраструктурата и културното наследство.

Имено, Фирентинскиот синдром, познат и како Стендалов синдром, покажува колку длабоко уметноста и културата можат да влијаат на човечката психа.

За разлика од обичното културно искуство, овој синдром се јавува кога уметничкото искуство е толку интензивно што лицето не може целосно да го процесира.

Како се појавил Фирентинскиот или Стендалов синдром?

Фирентинскиот синдром е психолошка реакција што се јавува кај луѓе изложени на исклучително убави уметнички дела или пејзажи, особено во градови богати со културно наследство, како што е Фиренца. Туристите во овој италијански град често пријавуваат вртоглавица, забрзан пулс и чувство на нереалност. Терминот е воведен во 1989 година од страна на психијатарот Грациела Магерини, по проучувањето на стотици вакви случаи.

Најчесто се случувало да ги погоди туристите кои не биле навикнати на таков број и сила на уметнички и културни впечатоци, а ваквите реакции најчесто се јавуваат во градови богати со културно наследство, како што се Фиренца, Рим, Париз, Виена или Прага.

Еден пример за овој синдром е случајот со јапонски турист во Фиренца, кој доживеал таква емоционална реакција во галеријата Уфици пред сликата на Ботичели „Раѓањето на Венера“ што ја изгубил свеста и бил однесен во болница. Се покажало дека немал никаква физичка болест, но емоционалниот шок бил предизвикан од убавината на уметничкото дело.

Иако Фирентинскиот синдром е редок и специфичен феномен, не е често документиран во регионот, но постојат места и ситуации кои би можеле да предизвикаат слични реакции кај чувствителни луѓе, особено кај оние кои ја сакаат уметноста.

Фирентинскиот синдром може да има интересно и повеќеслојно влијание врз туризмот.

Од една страна, токму поради таквите интензивни и длабоки емоционални искуства, луѓето се мотивирани да посетуваат места богати со уметност и култура, како што се Фиренца, Рим или Париз.

Туристите доаѓаат да ја доживеат таа посебна убавина и културно наследство, што директно го зголемува интересот и посетеноста на овие дестинации.

Сепак, Фирентинскиот синдром може да претставува и предизвици за туризмот, бидејќи екстремните психолошки реакции кај некои посетители може да бараат медицинска помош, наметнувајќи дополнителни трошоци и организациски предизвици за локалните здравствени и туристички услуги.

Исто така, може да укаже на потребата од едукација на туристите за тоа како да се подготват за интензивни културни искуства и како да го направат своето искуство попријатно и побезбедно.

Севкупно, Фирентинскиот синдром осветлува колку длабоко уметноста и културата можат да влијаат врз луѓето, правејќи го културниот туризам не само привлечен, туку и предизвикувачки за дестинациите што сакаат да го развијат одржливо.

Најпосетуваните европски градови за уметност

Најпосетуваните европски градови привлекуваат милиони туристи годишно поради нивната уметност и културно наследство. Еве некои од најдобрите дестинации:

Париз, Франција
Музеи и знаменитости: Лувр (најпосетуваниот музеј во светот), Орсеј, Центарот Помпиду, Ајфеловата кула, Нотр Дам.
Уметнички области: Монмартр, Латински кварт.
Париз е симбол на уметноста, од класична до современа, и центар на европскиот културен живот.

Фиренца, Италија
Музеи и галерии: Галерија Уфици, Академија (каде што се наоѓа „Давид“ на Микеланџело).
Архитектура: Дуомо, Понте Векио, Палатата Пити.
Фиренца се смета за лулка на ренесансата и е еден од најважните уметнички градови во светот.

Рим, Италија
Значења: Колосеум, Ватикан, Сикстинска капела, Римски форум.
Уметност: Од античка уметност до барок (Микеланџело, Рафаел, Бернини).
Вечниот град е, така да се каже, музеј на отворено со повеќе од 2000 години историја и уметност.

Амстердам, Холандија
Музеи: Ријксмузеј, Музеј Ван Гог, Музеј Ана Франк.
Ова е град со богата уметничка сцена, особено познат по златното доба на холандското сликарство (Рембрант, Вермер).

Виена, Австрија
Уметност и музика: Албертина, Музеј Леополд, Виенска државна опера.
Значење: Град на барок, арт нуво и класична музика (Моцарт, Шуберт).

Мадрид, Шпанија
Музеи: Прадо, Реина Софија, Тисен-Борнемиза.
Уметници: Веласкез, Гоја, Дали, Пикасо („Герника“).
Мадрид е еден од еден од најважните уметнички престолнини во Европа.

Прага, Чешка
Значења: Прашкиот замок, Карловиот мост, астрономскиот часовник.
Прага е град со готска, барокна и арт нуво архитектура, омилен меѓу уметниците.

Берлин, Германија
Култура: Музејски остров (УНЕСКО), Музеј Пергамон, современа уметничка сцена.
Значење: Мешавина од класична и авангардна уметност, со силен историски контекст.

Овие градови не се само уметнички дестинации, туку и културни метрополи кои ја обликуваат глобалната туристичка сцена.

За љубителите на уметноста, секој од нив претставува неповторливо искуство.

Сепак, овие и други популарни европски градови страдаат од последиците од нивната привлечност.

Градови под притисок

Со години, Венеција се бори со прилив на крстосувачки бродови и еднодневни излетници кои не трошат многу, но оставаат огромен отпад и создаваат метеж. Градот воведе дневен туристички данок и ограничувања за големи бродови.

Барселона го намали бројот на дозволи за изнајмување станови преку Airbnb, бидејќи локалните жители беа принудени да ги напуштат своите домови поради зголемувањето на кириите и бучавата.

Амстердам забрани некои туристички тури, го ограничи бројот на продавници за сувенири и се обидува да го „одвикне“ градот од неговата прекумерна зависност од туризмот.

Дубровник воведе камери за броење на посетителите и го ограничи истовремениот влез во стариот град, под притисок од УНЕСКО, кој предупреди за преоптоварување на локацијата.

Но тоа не е сè. Многу други европски градови страдаат од притисокот на масовниот туризам, и затоа сè поголем број од нив се принудени да воведат мерки за да го запрат негативниот тренд.

Последици за локалното население:

Последиците за локалното население се различни и можат да се однесуваат на:

-Растење на цените на становите и услугите
-Загадување и оштетување на културните добра
-Промена на структурата на градот – продавниците и објектите стануваат ориентирани само кон туристите
-Емиграција на локалното население

Кое е решнието?

Експертите се согласуваат дека решението не е забрана, туку паметно и одржливо управување со туризмот.

Некои од најважните чекори вклучуваат:

-Децентрализација на туризмот – промоција на помалку познати дестинации
-Туризам вон сезона – поттикнување патувања надвор од главната сезона
-Туристичко образование – кампањи кои промовираат почитување на локалните обичаи и правила
-Дигитална контрола – користење апликации и сензори за следење на бројот на посетители
-Локално вклучување – слушање на потребите на граѓаните во планирањето на туристичкиот развој

Одржливост или преоптоварување?

Доколку туризмот не се развива со почитување на локалната заедница и природните капацитети, дестинациите ризикуваат да го изгубат она што ги правело привлечни на прво место.

Фирентинскиот синдром е предупредување дека повеќе не е доволно да се привлечат патници – потребно е да се зачува местото што ги прима.

Зачлени се на нашиот е-билтен