Ново истражување од Европската комисија за патувања (ETC) го истакна променливото однесување на Европејците кога станува збор за патување оваа пролет и лето. Извештајот на Wave 21, „Следење на расположението за патување во Европа“, покажува дека иако вкупните намери за патување се пониски од минатата година (72 проценти, што е намалување од 3 проценти од оние што имаат намера да патуваат оваа година), патниците низ Европа планираат подолги престои, трошат повеќе и диверзифицираат каде одат.
Земјите каде што интересот за патување е најизразен се Полска (80 проценти), Велика Британија (79 проценти), Холандија (75 проценти), Шпанија (75 проценти) и Италија (73 проценти). Од друга страна, граѓаните на Франција (65 проценти), Белгија (68 проценти), Австрија (69 проценти), Швајцарија (69 проценти) и Германија (70 проценти) покажуваат најмалку амбиции за патување.
Навиките на европските туристи се менуваат – постои зголемена тенденција кон патувања поврзани со специфични настани, како и кон дестинации кои не се меѓу најчесто посетените. Популарноста на традиционалните медитерански места забележа мал пад од околу осум проценти, додека интересот за Источна Европа е во пораст – за три проценти во споредба со минатата година.
Претседателот на Европската комисија за патувања, Мигел Санс, рече дека овие бројки ја потврдуваат стабилната побарувачка за патувања низ цела Европа.
„И покрај глобалните предизвици, европските граѓани сè уште ги ценат квалитетните и исполнувачките патувања. Нивната доверба – која се рефлектира во подолги престои, поголема потрошувачка и желба за запознавање нови места – зборува за силна потреба за поврзување со различни култури и места. Ова е значајна шанса за дестинациите и туристичкиот сектор подобро да ги планираат туристичките текови и да понудат содржини надвор од главните атракции“, рече Санс.
Колку пари би дале за патување по лице?
Патувањето продолжува да се рангира високо на листата на приоритети кога станува збор за лични трошоци. Иако има мал пад во целокупната намера за патување, довербата на европските туристи во сопствениот избор расте. Во периодот од април до септември 2025 година, повеќе од една четвртина од испитаниците (27 проценти) планираат да патуваат три или повеќе пати – што е зголемување од 6 проценти во споредба со истиот период минатата година. Исто така, 42 проценти планираат подолги одмори во траење од седум до дванаесет дена, што е зголемување од дури 11 проценти во споредба со 2024 година.
Растот на просечните буџети покажува дека Европејците не се откажуваат од патувањата кога станува збор за трошење. Речиси една третина од анкетираните (30 проценти) планираат да потрошат помеѓу 1.500 и 2.500 евра по лице по патување, додека 17 проценти планираат да потрошат повеќе од таа сума.
Иако финансиските предизвици остануваат најчеста пречка, нивното значење малку се намалува. Загриженоста за инфлацијата и зголемувањето на трошоците се намали од 23 проценти на 17 проценти, а загриженоста за личните финансии сега ја изразуваат 14 проценти од испитаниците – намалување од 3 проценти.
На што трошат додека се на одмор?
Кога станува збор за трошоци за време на одмор, најмногу се инвестира во сместување (27 проценти), проследено со трошоци за храна и пијалоци (20 проценти), како и активности на дестинацијата (16 проценти). Младите патници, на возраст од 18 до 24 години, имаат поголема веројатност да инвестираат во шопинг (15 проценти) и луксузни искуства (11 проценти), додека оние над 55 години повеќе ја ценат удобноста и инвестираат повеќе во сместување (33 проценти) и храна (24 проценти).
Интересот за нетипични дестинации добива сè поголемо значење. Иако јужниот и медитеранскиот дел од Европа остануваат привлечни и се очекува да привлечат околу 41 процент од туристите оваа пролет и лето, сè повеќе луѓе се свртуваат кон помалку популарни места. Меѓу земјите што забележаа мало зголемување на интересот (околу 1 процент) се Австрија, Босна и Херцеговина, Албанија, Белгија и Бугарија.
Во рамките на самите земји, повеќето патници сè уште се одлучуваат за добро познати дестинации – поголеми градови, туристички места и одморалишта, кои ги избираат 53 проценти од испитаниците. Сепак, една третина од туристите (35 проценти) размислуваат за помалку комерцијализирани локации, додека 13 проценти сакаат да истражуваат пооддалечени места.
Патниците кои избираат помалку познати дестинации обично остануваат подолго (38 проценти планираат да останат подолго од 10 дена, во споредба со 21 процент од оние кои избираат класични дестинации) и трошат повеќе – повеќето планираат буџет од повеќе од 2.500 евра по лице.
Екологијата е сè поважна во изборот на туристите
Дури 81 процент од Европејците велат дека климатските промени влијаат на нивните одлуки за патување – зголемување од 7 проценти во споредба со минатата година. Туристите се прилагодуваат соодветно – 17 проценти ја следат временската прогноза поблиску, 15 проценти бараат попријатни климатски услови, додека 14 проценти избегнуваат места познати по екстремни температури.
Ова зголемено внимание кон климата може да биде една од причините за растечкиот интерес за посеверни или нетрадиционални дестинации во текот на потоплите месеци.