Електричните автомобили (EV) стануваат се почеста тема за разговор меѓу возачите, како и оние кои штотуку планираат да седнат зад воланот. Додека сè повеќе електрични возила се појавуваат на патиштата околу нас, многумина сè уште не се сигурни дали се подготвени да направат транзиција од автомобили на гас или дизел. Како и кај секоја технологија, има јасни предности, но и недостатоци кои бараат внимателно разгледување.
Во останатиот дел од текстот подетално ќе се занимаваме со добрите страни на електричните автомобили, како што се еколошката чистота, пониските трошоци за одржување и тивкото работење на моторот. Од друга страна, нема да ги игнорираме потенцијалните пречки – ограничен опсег на батерии, недоволно развиена мрежа на полначи и релативно високи трошоци за првични набавки.
Пред да одлучите дали електричниот автомобил е вистинскиот избор за вас, добро е прво да ја погледнете пошироката слика и да разберете сè. Па, ајде да започнеме
Предности на електричните автомобили
Еколошки
Електричните автомобили немаат издувни гасови, што значи нула локални емисии. Така, овие возила директно го подобруваат квалитетот на воздухот во урбаните средини (особено важен фактор за градовите како Белград, кои се соочуваат со загадување во зима). Се разбира, целокупниот еколошки отпечаток зависи и од тоа како се произведува струјата за полнење. Сепак, дури и кога електричната енергија се произведува на „повалкани“ начини, загадувањето се префрла надвор од урбаните средини, а идниот развој на обновливите извори на енергија ќе ги направи ЕВ уште позелени.
Статистиката на пазарот покажува дека сопствениците на електрични возила трошат половина повеќе пари за одржување и поправки во текот на животниот век на возилото во споредба со сопствениците на класични автомобили. Помалку подвижни делови значи помала шанса за дефект. Практично, главната ставка е исправноста на електронските системи и здравјето на батериите, на кои производителите често даваат повеќегодишна гаранција дека нивниот капацитет нема да падне под одреден процент.
Помали трошоци за одржување
Електричните автомобили имаат многу поедноставна механика. Нема масло за менување, нема филтер за воздух или гориво, нема свеќички, нема спојка и нема комплексен менувач – електричниот мотор и батериите бараат минимален редовен сервис.
Статистиката на пазарот покажува дека сопствениците на електрични возила трошат половина повеќе пари за одржување и поправки во текот на животниот век на возилото во споредба со сопствениците на класични автомобили. Помалку подвижни делови значи помала шанса за дефект. Практично, главната ставка е исправноста на електронските системи и здравјето на батериите, на кои производителите често даваат повеќегодишна гаранција дека нивниот капацитет нема да падне под одреден процент.

Ниски трошоци за „гориво“
Полнењето на електричен автомобил е значително поевтино од купувањето бензин или дизел за иста километража. Просечен електричен автомобил троши околу 15-20 kWh електрична енергија на 100 km. Ако се полни дома по пониска стапка, 100 километри возење може да чинат само неколку стотици динари, што е многу пати помалку од цената на горивото за автомобилите со мотори SUS.
Истражувањата покажуваат дека возачите на ЕВ трошат до 60% помалку пари на „гориво“ во просек во споредба со возачите на бензин. Оваа разлика е особено изразена сега кога цените се високи. Од друга страна, струјата и по комерцијални цени на јавни полначи е поевтина по километар.
Тивко работење и удобност при возење
Возењето електричен автомобил е многу тивко и непречено. Нема вибрации или бучава од моторот – со секое забрзување се слуша само благ звук на електричниот мотор или звук на ветер. Ова создава опуштена, речиси футуристичка атмосфера за возење. Забрзувањето е силно и линеарно, без поместување, што значи дека EV често може да ги надмине спортските автомобили на семафорите благодарение на неговиот моментален вртежен момент. За градот и отворениот пат, оваа флуидност на возењето е значајна предност во удобноста.
Стимулации за купување
Со цел да се поттикне купувањето на „зелени“ возила, некои држави нудат одредени субвенции и поволности. Во моментов, кога купувате нов електричен автомобил, можете да добиете владина субвенција до 5.000 евра, што помага да се намали високата почетна цена.
Некои локални самоуправи размислуваат и за поволности како што се бесплатен паркинг или можност за користење жолти ленти за ЕВ, следејќи ги примерите од странство. Сето ова го прави купувањето на електричен автомобил малку подостапно и поисплатливо на долг рок.
Недостатоци на електричните автомобили
Висока почетна цена
Електричните автомобили се уште се значително поскапи од конвенционалните, што е голема инвестиција за просечниот купувач во Србија. Причината се скапите батерии и сложената електроника. Иако цените постепено паѓаат, дури и за половните електрични автомобили цената останува висока, бидејќи се релативно нови на пазарот и барани.
Субвенциите ги ублажуваат трошоците, но дури и со државна помош, купувањето на ЕВ бара значителни средства однапред, кои се враќаат само со текот на времето преку пониски трошоци за возење.

Автономија и време на полнење
Едно од ограничувањата на ЕВ е опсегот на целосно наполнето возило. Иако најновите модели можат да поминат 300-500 km со полн акумулатор, ова е сепак помалку отколку што конвенционалните автомобили можат да поминат со полн резервоар.
На подолги патувања, возачите мора да планираат паузи за наплата. Полнењето на батеријата, во зависност од полначот и електричниот автомобил, трае од половина час до неколку часа. Тоа значи дека патувањето може да биде подолго поради чекање возилото да се наполни со гориво. Во секојдневната урбана употреба, автономијата генерално не е проблем – повеќето луѓе покриваат значително помалку од максималниот опсег дневно и можат да го полнат автомобилот во текот на ноќта.
Дефицитарна мрежа на полначи во некои држави
Додека бројот на полначи во земјите на ЕУ се брои во илјадници, ситуацијата во одредени држави е различна. Полначи постојат главно во поголемите градови и покрај автопатите на клучните точки, додека помалите области се слабо покриени или воопшто не се покриени. Ова значи дека сопствениците на ЕВ мора однапред да планираат каде ќе ги полнат своите автомобили на патот, а некои региони може да бидат практично недостапни за електрични возила поради недостаток на инфраструктура.
Добрата вест е што ситуацијата постепено се менува, што значително ќе ја подобри покриеноста во иднина. Меѓутоа, додека не се изгради таа мрежа, користењето ЕВ на подолги патувања во Србија бара дополнително внимание и планирање.
Проблем за оние кои живеат во стан
Сопственикот на електричен автомобил се потпира на достапноста на електрична енергија. Ако живеете во куќа со сопствен паркинг, можете да го наполните вашето возило преку ноќ, но многу жители на зградите ја немаат оваа опција. Јавните полначи се решение, но како што споменавме, тие се малку на број. Исто така, полнењето дома ја зголемува потрошувачката на електрична енергија, па затоа е неопходно да се земе предвид јачината на инсталациите и тарифите.
Батериите како ограничување
Срцето на електричниот автомобил – батеријата – има цел живот. Со текот на времето, модулите на батериите се деградираат и губат капацитет, па по 8-10 години тие обично задржуваат околу 70-80% од нивниот оригинален опсег. Замената на батеријата е многу скапа процедура – цената на нова батерија за модерно EV може да биде една третина до половина од вредноста на возилото. Тоа значи дека по многу години, евентуалните трошоци за замена на акумулаторот ќе бидат значителни, што влијае и на препродажната вредност на користените електрични возила. Иако многу производители нудат повеќегодишни гаранции за батериите, купувачите на користени ЕВ мора да внимаваат на нивната состојба. Ова е недостаток кој се манифестира само долгорочно, но вреди да се спомене за да се добие целосната слика.