Канцеларијата на Европското јавно обвинителство (ЕППО) води десетици случаи, во кои грчките граѓани добивале земјоделски средства од ЕУ од 2017 година за пасишта што не ги поседувале или не ги дале под закуп, или за земјоделски работи што никогаш не ги работеле, лишувајќи ги земјоделците од парите на кои им следувале, пишува Политико.
Под истрага е како е поставена шемата, како и можното вклучување на државните органи, особено на луѓето кои работат во организацијата одговорна за надзор на распределбата на парите, државна агенција наречена OPEKEPE (Организација за плаќања и контрола на насоки и гаранции за помошта од заедницата).
Додека подносителите на измами веќе се изведени пред суд, никој во организацијата не е обвинет. Напротив, секој пат кога властите во агенцијата се обидуваа да преземат акција за да ја уништат измамата, тогашниот министер за земјоделство ги принудуваше да се повлечат.
Присвоените средства би можеле да изнесуваат 45 милиони евра годишно, во една од најголемите земјоделски измами во последните години. Шемата излезе на виделина пред ЕУ да ги започне дискусиите оваа година за поставување на нов среднорочен буџет од 2028 до 2034 година. Грчкиот скандал сигурно ќе им даде нова муниција на критичарите на Заедничката земјоделска политика, позната како ЗЗП, која сочинува една третина од седумгодишниот буџет на ЕУ од 1,3 трилиони евра.
Анатомија на измамата
Фондовите на ЕУ за поддршка на земјоделците и сточарите во Грција ги администрира ОПЕКЕПЕ. Од 2005 година, организацијата е единствениот орган на земјата кој го надгледува исплатувањето на субвенциите според ЗЗП.
Агенцијата, под надзор на Министерството за земјоделство, исплаќа 3 милијарди евра годишно на 900.000 корисници, вклучително и земјоделци, земјоделски задруги и извозни бизниси.
Шемата започна откако промените во законодавството на ЕУ во 2017 година отворија повеќе земјиште за пасење во медитеранскиот регион. Пошироката дефиниција, за која Грција лобираше, вклучуваше не само пасишта, туку и грмушки и шумски пасишта.
Како резултат на тоа, се удвои можноста да се изврши измама.
Службениците од ОПЕКЕПЕ и техничките компании кои работат со нив први добија пристап до новите земјишни записи. Набргу потоа почнаа да пристигнуваат апликации од поединци за кои се тврди дека се сопственици или закупци на пасишта, но кои живееле во сосема различни делови на земјата од парцелите за кои поднесувале барања, според неколку службеници кои работеле во организацијата и поднеле жалби, како и документи за внатрешна ревизија видени од ПОЛИТИКО.
Побарувачите би пријавиле сопственост на земјиштето без придружни документи, како што се договори за купопродажба; наместо да внесете број во формуларот за апликација. Според директивата на ОПЕКЕПЕ, од неговите ревизори не се бараше да ги проверуваат договорите или имотните листови или да ги споредуваат изјавите со претходните години.
Некои имоти беа пријавени како сопственост на еден корисник во една година, а потоа на друг следната година. За истото парче земја никогаш не се бара двапати, што укажува дека некој со целосен пристап до записите ја организирал шемата, според неколку официјални лица вклучени во истрагата кои разговарале за ПОЛИТИКО.
„Оваа шема не можеше да биде поставена без некој во организацијата да ви каже кои парчиња земја се достапни низ целата земја и да не оркестрира дека нема да има „двојна резервација“ кај наводните сопственици на земјиштето“, изјави поранешен функционер на OPEKEPE за ПОЛИТИКО.