Од главната сцена на најголемиот светски саем за туризам, Стефан Геслинг, водечки експерт во областа на одржливиот транспорт, даде предвидување што никој не сакаше да го чуе.
„Веќе влеговме во ерата на нетуризмот“, изјави Геслинг пред вознемирената публика, во која беа вклучени претставници на туристички агенции и компании за изнајмување автомобили, оператори на крстарења и хотелиери, објавува Гардијан.
Засега, тоа може да им звучи неверојатно на туристите од Европа или Северна Америка кои веќе патувале ова лето, како и на лидерите во индустријата кои се воодушевени што меѓународниот туризам се врати на нивоата пред пандемијата. Сепак, Геслинг тврди дека поради почестите топлотни бранови, шумските пожари и уништените посеви, трошоците за патување во странство само ќе се зголемат, додека помалку луѓе ќе можат да си го дозволат тоа.
„Масовниот туризам е создаден пред осумдесет години во Европа. Во следните осумдесет години, се сомневам дека ќе остане нешто од туризмот во светот“, рече Геслинг, професор на Факултетот за бизнис и економија на Универзитетот Линеус во Шведска.
Тој наведе бројни примери на дестинации кои веќе го чувствуваат притисокот. Топлината го топи снегот од алпските скијачки центри, крајбрежната ерозија го отстранува песокот од плажите на јужна Европа, сушите ги принудуваат шпанските хотели да увезуваат свежа вода бидејќи залихите се намалуваат, додека пожарите ги уништуваат живописните грчки острови.
Грчките острови во јужниот дел на Егејот, меѓу кои се туристичките омилени Кос, Родос и Миконос, претставуваат „најкритичните“ жаришта на континентот, по што следат Јонските острови, меѓу кои и популарниот Крф, според студијата коавтор на Геслинг.
Финансискиот притисок предизвикан од овие проблеми, кои туристичките компании веројатно ќе им ги пренесат на клиентите, т.е. патниците, ќе се влоши со зголемувањето на цените на храната, од кафе до чоколадо до маслиново масло, и зголемената побарувачка за осигурување од екстремни временски услови.
„Во моментов тоа е претежно локално, но во иднина ќе стане почесто, ќе опфати повеќе места“, рече Геслинг, зборувајќи за Гардијан претходно оваа година на ITB во Берлин, најголемиот собир на туристички компании во светот.
Дали ова зголемување на трошоците може да го надмине очекуваниот раст на глобалните приходи е прашање на дебата, бидејќи одредена штета може да се избегне преку адаптација, иако и тоа доаѓа со цена, но туристите би можеле да го почувствуваат товарот дури и во сценарија кои се чини дека го држат нестабилното време под контрола.

Доколку емисиите на CO2 нагло паднат, што е неопходно за да се запре глобалното затоплување, тоа ќе има најголемо влијание врз цените во сектори како што е авијацијата, кои имаат физички ограничувања.
Некои земји се надеваат дека воведувањето таканаречени даноци на јаглерод на летовите ќе помогне во финансирањето на енергетската транзиција и ќе ги компензира сиромашните земји за штетата предизвикана од фосилните горива.
Од друга страна, зелените групи се залагаат за воведување данок на честите патници, што би значело зголемување на цените за секој дополнителен лет годишно.
Геслинг не е целосно скептичен во врска со декарбонизацијата на туристичката индустрија, но верува дека „она што го прави целиот сектор е зелено перење“.
И покрај неговиот став, тој се смета за клучна фигура во туристичката индустрија, а организаторите на конференцијата го оценуваат неговиот говор како „сесија што мора да ја чуе секој што се грижи за иднината на патувањата и нашата планета“.
Некои работи сè уште одат во вистинската насока, додаде Геслинг, наведувајќи ги како пример хотелите што инсталираат соларни панели на своите покриви. Исто така, луѓето сè повеќе признаваат дека постои проблем.
Во академските кругови, Геслинг е најпознат по студиите што го наведуваат растот на јаглеродниот отпечаток на туризмот (8,8 проценти од загадувањето предизвикано од глобалното затоплување доаѓа од туризмот) и нееднаквоста на емисиите во авијациската индустрија (само два до четири проценти од луѓето летаат во странство).

Според неговото истражување, еден процент од светската популација е одговорна за половина од емисиите од воздушниот сообраќај. Професорот Геслинг истакнува дека обичните луѓе во богатите земји можат да продолжат да летаат до далечни места, оправдувајќи го ова со фактот дека постојат и други демографски групи што доведуваат до зголемување на емисиите на CO2.
„Нашата главоболка се долгите растојанија, т.е. патувањето до далечни дестинации“, рече професорот, додавајќи дека инфлуенсерите од генерацијата Z го претставуваат патувањето како посакуван начин на живот.
„Секој го гледа туризмот како систем, каде што државите и компаниите се одговорни, но ние сме системот. Нашите индивидуални дејства се тие што акумулираат глобални проблеми“, рече Геслинг.