Највисоките трговски претставници на американскиот претседател Доналд Трамп ќе се сретнат со своите кинески колеги оваа недела за да разговараат за деескалација на нивната сè погрда и штетна трговска војна. Иднината на глобалната економија зависи од нивниот успех.
Трговските разговори, првата лична средба меѓу кинеските и американските претставници откако започна сериозното воведување на царинските мерки во март, веројатно нема да резултираат со трговски договор, изјави министерот за финансии Скот Бесент. Но, царините достигнаа толку високо ниво што трговијата меѓу двете земји драматично се намали. Секое затоплување на трговската војна може да биде добредојден знак за бизнисите и потрошувачите во двете земји и низ целиот свет.
„Главната цел на овој состанок е да се утврдат условите за постигнување договор, вклучително и со дефинирање што е изводливо да се договори, а што не“, рече Алфредо Монтуфар-Хелу, раководител на Кинескиот центар на Конференцискиот одбор. „Може да има некои брзи победи, како што е привремена пауза на царините, што би им донело многу потребно олеснување на бизнисите од двете земји.“
Соединетите Американски Држави воведоа царина од најмалку 145% на поголемиот дел од кинескиот увоз, а Кина одговори со царина од 125% на дел од американскиот увоз. Последните бродови без царина – оние што беа на вода кога беа објавени царините – речиси сите се закотвија, а првите бродови со стока што ќе подлежи на царини пристигнуваат во пристаништата.
Тоа значи дека бизнисите во Кина и Соединетите Американски Држави наскоро ќе се соочат со тешка одлука: да платат царина што повеќе од двојно ја зголемува цената на увезената стока или целосно да престанат да ја продаваат. Тоа значи дека потрошувачите се на неколку недели од тоа да доживеат повисоки цени и некои недостатоци.
Казнените царини веќе им наштетија на двете економии. Американската економија се врати во рикверц во првиот квартал, нејзино прво намалување за три години, бидејќи бизнисите складираа стока во очекување на царините на Трамп за „Денот на ослободувањето“, кои започнаа во вториот квартал. Во меѓувреме, фабричката активност во Кина се намали со најбрзо темпо за 16 месеци во април, а се очекува владата да инјектира во економијата повеќе стимулативни мерки.
Иако трговскиот спор меѓу Кина и САД е убедливо најагресивен, Трамп воведе големи царини и за повеќето други земји низ целиот свет: универзална царина од 10% за практично сите стоки што влегуваат во Соединетите Држави, плус царини од 25% за челик, алуминиум, автомобили, автоделови и некои стоки од Мексико и Канада. Затоа, светот ги следи разговорите со исчекување.
Глобалните економисти во Меѓународниот монетарен фонд, ОЕЦД и Светската банка предвидоа дека трговската војна на Трамп ќе има катастрофални ефекти врз глобалната економија, драматично забавувајќи го растот во некои земји, а воедно повторно поттикнувајќи ја инфлацијата. Се очекува Соединетите Држави да бидат меѓу најтешко погодените економии, бидејќи другите земји, вклучително и Кина, возвраќаат со повисоки царини. Многу американски економисти и големи банки предвидуваат дека Соединетите Држави би можеле да влезат во рецесија оваа година.
Забележливо затоплување
Бесент и американскиот трговски претставник Џејмисон Грир ќе отпатуваат во Женева, Швајцарија, каде што ќе се сретнат со кинеските претставници, објавија властите во вторник.
Во интервју за Фокс њуз, Бесент во вторник рече дека разговорите претставуваат прв чекор, но се обиде да ги намали очекувањата за договор.
„Моето чувство е дека ова ќе биде за деескалација, а не за големиот трговски договор… но мора да деескалираме пред да можеме да продолжиме напред“, рече Бесент.
И покрај тековните тензии, обете земји веќе неколку недели сигнализираат дека сегашниот застој е неодржлив. Бесент и Трамп признаа дека царините се превисоки. Во интервју за НБЦ њуз минатата недела, Трамп рече дека ќе ги намали царините за Кина „во одреден момент“.
Кина во голема мера цврсто застана против Трамп, негирајќи ги неговите рефрени дека земјите се во активни преговори – негирање со кое Бесент се согласи под заклетва во сведочењето пред Конгресот во вторник. Кина малку го промени својот тон минатата недела, велејќи дека ги разгледува предлозите на Соединетите Американски Држави за започнување трговски разговори – но остана пркосен во своите критики кон трговските политики на Трамп.
„Исто така, многу пати изјавивме дека Кина е отворена за дијалог, но секој дијалог мора да се базира на еднаквост, почитување и взаемна корист“, рече Лин Џиан, портпарол на кинеското Министерство за надворешни работи во среда. „Секоја форма на притисок или принуда е неприфатлива за Кина.“
Иако Пекинг проектира аура на сила, нејзината економија почнува да трпи удари. Во среда, Народната банка на Кина, централната банка, изјави дека ќе го намали износот на готовина што банките мора да ја чуваат во резерва за половина процентен поен, во обид да го промовира економскиот раст преку зголемување на ликвидноста. Гувернерот на банката, Пан Гонгшенг, исто така објави намалување од 0,1 процентен поен на седумдневната стапка за обратен откуп, што ќе резултира со намалување на важна каматна стапка што влијае на хипотеките.
Волстрит ја поздрави веста: Пазарите пораснаа по извештаите за разговорите. Фјучерсите на Dow пораснаа за повеќе од 300 поени, или 0,8%. Фјучерсите за поширокиот S&P 500 пораснаа за 0,7%, а фјучерсите на Nasdaq беа повисоки за 0,7%. Азиските пазари беа умерено повисоки во среда.
Трговијата речиси запре
Како што кинеските власти често велат во своите изјави за царините на Трамп: Никој не победува во трговска војна. Тоа стана очигледно во последните недели, бидејќи високите царини наметнаа значителна штета на двете економии и ефикасно ја замрзнаа трговијата.
Бројот на товарни бродови што се упатија од Кина кон Соединетите Држави се намали за 60% во април, според Flexport, брокер за логистика и шпедиција. JPMorgan проценува дека кинескиот увоз во Соединетите Држави ќе се намали за дури 80% до втората половина од годината.
„Пад од 60% на контејнерите значи 60% помалку пристигнување на стоки“, изјави извршниот директор на Flexport, Рајан Петерсен, за Памела Браун од CNN во вторник. „Само е прашање на време кога ќе продадат преку постојните залихи, а потоа ќе видите недостиг. И тогаш ќе видите зголемување на цените.“
Пристаништето во Лос Анџелес очекуваше 80 бродови да пристигнат во мај, но 20% од нив се откажани, изјави за CNN во вторник неговиот извршен директор Џин Серока. Клиентите веќе откажаа 13 пловидби за јуни.
„Оваа недела, имаме пад од околу 35% во споредба со истиот период минатата година, а овие товарни бродови што доаѓаат се првите на кои им се придружија тарифите што беа наметнати против Кина и други локации минатиот месец“, рече Серока. „Затоа обемот на товар е толку мал.“
И покрај сè пострашните предупредувања и економските превирања, двете земји остануваат доста далеку од договор. Двете страни се вкопаа, велејќи дека ќе им требаат големи отстапки на почетокот за да започнат преговори. Бесент рече дека може да потрае две до три години за нормализирање на трговијата со Кина.
Толку многу зависи од разговорите во Швајцарија. Дури и без трговски договор во рака, разговорите лице в лице се охрабрувачки. Со оглед на тоа што двете земји си нанесуваат толку голема штета, тие имаат многу малку избор освен да го започнат процесот на одмрзнување.
„Во одреден момент, ќе ги намалам бидејќи во спротивно никогаш не би можеле да соработувате со нив“, рече Трамп во интервју за емисијата „Средба со печатот со Кристен Велкер“ на NBC, која беше снимена во петокот. „Тие многу сакаат да соработуваат… нивната економија колабира“.