Македонската подружница „Лукоил Македонија“ формално е домашна компанија, но целосно е во сопственост на швајцарската „Литаско“, трговскиот крак на „Лукоил“. По новиот пакет американски и британски санкции кон „Лукоил“ (и дел од неговите подружници), ризикот индиректно се прелева и кон зависните фирми во регионот — вклучително и кај нас. Во моментот нема забрана за работење на „Лукоил Македонија“, но потенцијални тесни грла се плаќањата, осигурувањето и шпедицијата, бидејќи банките и транспортните партнери глобално стануваат повнимателни.
Контекстот е поширок: ЕУ во 19-от пакет санкции го таргетираше и сегмент од „Литаско“ во ОАЕ, а „Лукоил“ паралелно најави продажба на странските актива под OFAC лиценца за уреден „wind-down“. Тоа е технички механизам што дозволува ограничен период за трансакции, за да се избегнат прекини во снабдувањето.
Што значи ова за возачите? Во Северна Македонија регулаторната формула ги усогласува цените со берзанските котации и курсот на доларот; властите засега не најавуваат проблем со снабдување, но предупредуваат дека може да има ценовни движења поради глобалната нервоза. Тоа значи дека пумпите треба да работат нормално, додека корекциите ќе зависат од светските пазари и логистиката.
Структурно, „Лукоил Македонија“ е дел од балканската мрежа на групацијата и управува со околу 40 станици и складиште во Штип. Сопственоста преку „Литаско“ е јавно достапен податок, што објаснува зошто регионалните настани околу матичната група директно влијаат врз локалните оперативни ризици и трошоци на финансирање.
Во следните недели вниманието ќе биде на: роковите на OFAC лиценците, апетитот на банките да ги обработуваат плаќањата, и можните продажби/реорганизации на странските актива на „Лукоил“. Доколку процесите се одвиваат уредно, потрошувачите би требало да видат само ценовни осцилации во рамките на пазарните трендови, а не прекин на снабдување. Ако, пак, финансирањето и осигурувањето се стегнат повеќе од очекуваното, ризикот би се префрлил на повисоки оперативни трошоци и поретки логистички застои.

