Штрајкови на аеродромите низ Европа до 2 јануари

Фото: Apostoloff, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Празничната недела во Европа, покрај традиционалниот метеж, ја отвора и ризичната зона на индустриски акции на клучни аеродроми и кај дел од персоналот што ја „држи“ операцијата на нозе: кабински екипаж, чек-ин и багажни служби, како и ground handling. Во следните 10 дена (24 декември 2025 – 2 јануари 2026), најконкретните најави што може директно да значат доцнења, подолги редици или откажани летови се концентрирани во Обединетото Кралство, Шпанија и Португалија.

Во Лондон, ударот се очекува на Heathrow, каде што кабински екипаж вработен во Scandinavian Airlines Services најави штрајк на 24 и 26 декември, со потенцијално влијание врз празничните летови кон и од скандинавските дестинации. Ризикот тука не е само во откажување летови, туку и во „ланецот“ што се кине кога екипаж недостига: поместувања на распоредот, промени на авиони и пренасочувања во последен момент.

На Luton, каде што се најавуваше штрајк на дел од земјениот персонал што работи за easyJet преку надворешен оператор (багаж и чек-ин), ситуацијата засега е помалку драматична: најавената акција од 26 до 28 декември е суспендирана додека трае гласање за подобрена понуда. Тоа не значи дека ризикот е „исчезнат“, туку дека моментално се движи во режим на преговори и може брзо да се промени.

Во Шпанија, најширокиот фронт е поврзан со Azul Handling, компанија што обезбедува земјени услуги за Ryanair. До 31 декември продолжуваат неделни прекини секоја среда, петок, сабота и недела, во три временски „прозорци“: од 05:00 до 09:00, од 12:00 до 15:00 и од 21:00 до 24:00. Во практиката, тоа најчесто се претвора во редици на шалтери, доцнења со багаж и дополнителни проверки на гейтови, особено на аеродроми со силно присуство на нискобуџетни линии.

Паралелно, во Мадрид-Barajas се најавени и делумни штрајкови кај South Europe Ground Services (handling поврзан со групацијата IAG), со термини од 08:00 до 12:00 и од 18:00 до 22:00. Во рамки на следните 10 дена, критични датуми се 26 и 30 декември, како и 2 јануари. За патниците ова е „класичниот“ сценарио-удар: најмногу страдаат утринските и вечерните бранови, кога аеродромот работи на максимум со трансфери и висок број на ротации.

Во Португалија, синдикатите најавуваат 24-часовен штрајк на земјените служби (handling) на 31 декември и 1 јануари, при што најизложени се главните аеродроми и турбулентните часови околу новогодишната ноќ. Во вакви услови, дури и кога летот формално „лета“, најголемата точка на кршење обично е багажот: доцнења во утовар/истоварање, задржувања на карусели и поместувања на слотови.

За патниците од Македонија и регионот, практичната поента е едноставна: најголем ризик имаат оние што патуваат со трансфер преку Мадрид и Лондон, како и оние што влегуваат во празничен шпиц кон португалските дестинации. Во денови на најавени прекини, „план Б“ не е луксуз, туку реална потреба: дополнително време за пристигнување на аеродром, минимизирање на чекиран багаж, внимателно следење на известувањата од авиокомпанијата и проверка дали билетот дозволува промени без казни. Најчестата грешка во вакви ситуации е уверувањето дека проблемот е „само во летот“ – во реалноста, штрајковите на земјени служби најбрзо ја блокираат логистиката што ја гледаме дури откако ќе влеземе во терминалот.

Зачлени се на нашиот е-билтен