На прв поглед, оваа иновација изгледа многу неважно, но може да ги промени правилата на играта во мобилната телефонија. Станува збор за eSIM, виртуелна SIM картичка која подразбира укинување на физичкиот чип што го вметнуваме во мобилниот телефон за да се поврземе со мрежата на операторот.
Со оваа технологија, сите потребни карактеристики се директно вградени во електрониката на телефонот, што значително го поедноставува животот на корисниците: нема потреба да одите во продавница при промена на тарифата или да чекате да стигне нова картичка по пошта. По купувањето на eSIM пакетот, претплатникот треба само да скенира QR код за да го активира, а на еден уред може да има активирано колку и да е пакети.
Иако eSIM е присутен на пазарот веќе шест години како дополнување на физичкиот слот за SIM, неговото прифаќање досега било ограничено. Според истражувањето на консултантската компанија Roland Berger, во 2023 година eSIM се користел само во 10% од мобилните телефони ширум светот.
Меѓутоа, ширењето на оваа технологија се забрзува бидејќи производителите овозможуваат ослободување на простор за поголема батерија или подобри камери. Roland Berger предвидува дека до 2030 година 75% од корисниците на паметни телефони ќе се префрлат на eSIM.
Голем поттик за овој тренд даде Apple, кој на 9 септември објави дека неговиот нов iPhone Air ќе се продава ширум светот без физички слот за SIM картичка. Сличен потег направи и Google со својот нов Pixel 10, но засега само на американскиот пазар. Проценува се дека бројот на сопственици на мобилни телефони компатибилни со eSIM ќе порасне од 1,3 милијарди во 2025 година на повеќе од 3 милијарди до крајот на деценијата.
Оваа иновација им овозможува на операторите да понудат нови услуги. Сепак, eSIM истовремено претставува сериозна закана за нивните приходи. Исчезнувањето на физичките чипови олеснува влегување на нови конкуренти кои своите услуги можат да ги нудат директно на потрошувачите. Веќе е видливо во областа на меѓународниот роаминг, пазар кој Juniper Research го проценува на 9 милијарди долари во 2024 година.
Надвор од Европската унија, каде што надоместоците за роаминг се укинати во 2017 година, мобилните оператори често скапо наплаќаат комуникација во странство. eSIM сега овозможува многу нови играчи да понудат значително поевтини пакети прилагодени за краткотрајни престои, купувајќи поврзаност на големо во една земја за да ја препродадат на странци.
Пример за тоа е американскиот стартап Airalo, основан во 2019 година, кој овозможува купување на prepaid eSIM пакети во повеќе од 200 земји со само неколку клика. На пример, во САД нудат 3 GB податоци за 8 евра.
По 2023 година, кога собраа 60 милиони долари, денес бројаат повеќе од 20 милиони корисници. Слично, шпанскиот Holafly објави на 24 јули дека ја преминал границата од 10 милиони продадени eSIM пакети ширум светот.
Со оглед на растот на глобалниот туризам, овој сегмент привлекува и компании надвор од телекомуникацискиот сектор. Британската онлајн банка Revolut од март 2024 година нуди патниците купување eSIM пакети, а во февруари им се придружи и NordVPN, познат по своите VPN услуги.
Пазарот на патни eSIM пакети е во процут: се очекува да порасне од 1,3 на 4,4 милијарди долари помеѓу 2025 и 2030 година. Како одговор, операторите како францускиот Bouygues Telecom започнуваат свои услуги за да ги задржат патниците.
Оваа промена во технологијата на SIM картичките ќе има значителни импликации за индустријата и корисниците, со можност за поевтини и пофлексибилни мобилни услуги, но и со предизвици за традиционалните оператори.