Јутјуб слави 20 години – Од страница за запознавање до глобален феномен

Денес, Јутјуб е дел од секојдневието – место за учење, забава и информирање. Но, пред 20 години, оваа платформа започна со сосема поинаква визија.

Во 2005 година, тројца поранешни вработени во Пејпал – Џавед Карим, Чад Харли и Стив Чен – го активираа доменот на Јутјуб на Денот на вљубените, претставувајќи го како страница за запознавање со слоган „Вклучи се, поврзи се“. Но, идејата не привлече интерес, па креаторите го сменија пристапот откако забележаа дека корисниците објавуваат разни видеа – од патувања до домашни миленици. Така, Јутјуб стана платформа каде секој може да сподели своја содржина.

Едноставниот интерфејс и можноста секој да стане креатор на содржина доведоа до експлозивен раст. Корисниците можеа да „лајкуваат, коментираат и претплаќаат“, што создаде интерактивна заедница. Во 2006 година, Гугл ја препозна вредноста на Јутјуб и го купи за 1,65 милијарди долари во акции.

Легендата вели дека Карим ја добил идејата за Јутјуб откако не успеал да пронајде видеа од два големи настани во 2004 година – несреќата со гардеробата на Џенет Џексон на Супер Боул и цунамито во Индискиот Океан. Ова покажа колку е важна лесно достапната видео-платформа.

Од анонимци до ѕвезди

Јутјуб не само што создаде нови интернет сензации, туку и промени животи. Џастин Бибер стана светска ѕвезда откако неговата мајка објави видеа од него како пее, привлекувајќи го вниманието на менаџерот Скутер Браун. Слично, млади режисери како Велсли Ванг стекнаа популарност преку платформата, што доведе до соработки со познати продуцентски куќи.

Покрај забавата, Јутјуб се претвори во глобална училница. Канали како „TED-Ed“, „Khan Academy“ и „CrashCourse“ ја направија платформата ресурс за милиони ученици и студенти. Дури и музичари, како Финес О’Конел – брат и продуцент на Били Ајлиш – велат дека многу научиле преку Јутјуб.

Контроверзии и предизвици

Со големата популарност дојдоа и проблеми. Платформата беше критикувана за ширење дезинформации, несоодветна содржина и проблеми со авторските права. Гугл воведе строги алгоритми и упатства за да ги реши овие прашања, но контроверзиите сѐ уште траат.

По продажбата на Јутјуб, тројцата основачи – Карим, Харли и Чен – останаа подалеку од јавноста, инвестирајќи во различни стартапи. Сепак, нивната платформа засекогаш го смени начинот на кој светот консумира видеосодржина.

Со повеќе од 500 часа нова содржина поставена секоја минута, Јутјуб е дом на некои од најгледаните видеа во историјата, како „Gangnam Style“ и „Baby Shark“. Од платформа за запознавање, прерасна во културен феномен што ги поврзува луѓето низ целиот свет.

Зачлени се на нашиот е-билтен